Analiza — January 29, 2022 at 8:12 am

Datorii tehnice în urma pandemiei

by

Un nou raport publicat de firma europeană Software AG arată că multe organizaţii din Europa au ajuns la niveluri semnificative de datorii tehnice anul trecut ca urmare a pandemiei sanitare. După discuţii cu aproape 1000 de factori de decizie din Marea Britanie, Germania, Franţa şi alte câteva ţări europene, firma care a realizat studiul a ajuns la concluzia că aproape 80% din firmele interogate şi-au crescut gradul de îndatorare tehnică, definită ca dezvoltare software rămasă nefinalizată la momentul în care o aplicaţie software trece în regim operaţional.

software developmentAproape nouă din zece respondenţi au conştientizat tot mai acut creşterea gradului de îndatorare tehnică pe parcursul lui 2021, alţi 83% spunând că sunt deschişi la găsirea unor modalităţi de acoperire a acestei îndatorări. Prin asta, firmele pot rezolva mai rapid problemele de eficienţă şi operaţionale, pot capitaliza pe seama oportunităţilor emergente, pot câştiga clienţi noi şi se pot aventura pe pieţe noi. Ca atare, îndatorarea tehnică reprezintă un element cheie al strategiei de transformare digitală pentru 94% din respondenţi.

În orice caz, conform raportului, dacă firmele nu devin mai bune în gestionarea datoriei tehnice, aceasta ar putea trage în jos eforturile lor de transformare digitală. La acest moment, 82% din respondenţi spun că îşi pot evalua în întregime sau în cea mai mare parte gradul de îndatorare tehnică, dar mai bine de jumătate (58%) dintre ei recunosc că nu dispun de o strategie oficială de management.

Autorii raportului afirmă că, pentru a fi mai bune în gestionarea îndatorării tehnice, firmele vor trebui să înceteze să creeze silozuri de date şi de procese. O altă provocare serioasă în calea reducerii acestei îndatorări este reprezentată de lipsa evidentă de aliniere internă la o strategie comună.

„Pandemia a accelerat dramatic multe lucruri atunci când e vorba de tehnologie şi transformare,” scriu analiştii Software AG în raportul lor. „Iar gradul de îndatorare tehnică este doar unul dintre ele. Organizaţiile reziliente, digitalizate şi interconectate se află într-o postură bună ca să folosească îndatorarea tehnică în mod pozitiv, ca să devină mai agile, să răspundă mai eficient clienţilor, angajaţilor şi condiţiilor de piaţă. Infrastructurile interconectate şi cultura digitală vor deveni cruciale, şi de aceea transformarea într-o entitate bine conectată la tot ce se petrece ar trebui să devină o prioritate pentru fiecare organizaţie.”