La un an de la anunțarea strategiei „Winning Ways”, BASF a confirmat obiectivele financiare pentru 2028 și a oferit o actualizare asupra afacerilor sale independente și centrale, în cadrul Capital Market Update desfășurat la Anvers, Belgia.
„Ultimele 12 luni au demonstrat că noua noastră strategie se concentrează pe direcțiile corecte. Înregistrăm progrese solide în implementare și avem încredere că vom atinge obiectivele financiare pentru 2028”, a declarat Dr. Markus Kamieth, Președintele Consiliului Director Executiv al BASF SE, în cadrul discursului său. „Focalizarea noastră pe direcționarea portofoliului, alocarea capitalului și cultura performanței va poziționa BASF pentru o creștere profitabilă pe termen lung.”
În prezentarea sa, Kamieth a oferit detalii despre evoluțiile din cadrul celor patru afaceri independente ale companiei:
BASF intenționează să păstreze mai mult timp divizia Catalizatori de mediu și soluții pentru metale (ECMS), considerând că este cel mai potrivit proprietar pentru a opera această activitate, care a generat vânzări de 7,0 miliarde euro în 2024. Se preconizează că afacerea, separată în 2023, va genera fluxuri de numerar cumulate de aproximativ 4 miliarde euro între 2024 și 2030.
În divizia Materiale pentru baterii, care a înregistrat vânzări de 0,6 miliarde euro în 2024, BASF a redus semnificativ costurile fixe și investițiile de capital, semnând, totodată, acorduri cu clienți importanți precum CATL pentru utilizarea capacităților existente. Compania explorează, de asemenea, oportunități de colaborare de-a lungul lanțului valoric.
În divizia Tehnologii de acoperire, vânzarea afacerii de vopsele decorative din Brazilia către Sherwin-Williams, pentru un preț de achiziție de 1,15 miliarde dolari (cash și fără datorii), a fost finalizată la 1 octombrie 2025. În trimestrul al doilea al anului 2025, BASF a început să exploreze opțiuni strategice pentru activitățile de vopsele auto OEM, vopsele auto de retuș și tratamente de suprafață, care au generat vânzări de 3,8 miliarde euro în 2024. O decizie este așteptată în trimestrul al patrulea al anului 2025.
BASF își propune să atingă pregătirea pentru listare IPO în 2027 pentru o listare minoritară a diviziei Soluții agricole, care a generat vânzări de 9,8 miliarde euro în 2024. Compania înregistrează progrese bune în procesul de separare juridică și implementarea unui sistem ERP specific industriei.
BASF își păstrează angajamentul de a oferi acționarilor distribuții atractive, bazate pe atingerea obiectivelor financiare corporative anunțate în septembrie 2024: profitul înainte de depreciere, amortizare (EBITDA) și cheltuieli excepționale între 10 și 12 miliarde euro în 2028, în condiții de piață medii până la favorabile, un flux cumulat de numerar disponibil de peste 12 miliarde euro pentru perioada 2025–2028 și o rentabilitate a capitalului angajat (ROCE) de aproximativ 10% în 2028. Compania a confirmat un dividend anual de cel puțin 2,25 euro per acțiune între 2025 și 2028, totalizând circa 8 miliarde euro în această perioadă. De asemenea, în cadrul Capital Markets Day din 2024, BASF s-a angajat să răscumpere acțiuni în valoare de cel puțin 4 miliarde euro între 2027 și 2028, însă ar putea începe mai devreme programul de răscumpărare, în funcție de tranzacția diviziei Tehnologii de acoperire.
„Măsurile de portofoliu implementate cu succes ne vor permite să ne consolidăm bilanțul și, eventual, să accelerăm programul de răscumpărare a acțiunilor”, a declarat Directorul Financiar al BASF, Dr. Dirk Elvermann. „Am încasat deja fonduri din vânzarea afacerilor de vopsele decorative și a diviziei de ingrediente pentru alimentație și sănătate. Vom continua să valorificăm activele din petrol și gaze și să explorăm opțiuni strategice pentru activitățile noastre din divizia Tehnologii de acoperire. În plus, ne pregătim pentru o listare parțială IPO a diviziei Soluții agricole”.
Compania adoptă o abordare disciplinată în alocarea capitalului: BASF a redus estimarea cheltuielilor pentru investiții în active corporale și necorporale pentru perioada 2025–2028, de la aproximativ 17 miliarde euro, la 16 miliarde euro. Noua platformă Verbund Zhanjiang din sudul Chinei este în grafic și sub buget, cu investiții totale reduse cu 1,3 miliarde euro, până la aproximativ 8,7 miliarde euro, pentru perioada 2019–2028. Majoritatea instalațiilor sunt programate să devină operaționale până la sfârșitul anului 2025.
Pe termen mediu și lung, platforma Verbund Zhanjiang va juca un rol esențial în consolidarea activităților centrale ale BASF, asupra cărora Kamieth s-a concentrat în încheierea prezentării sale. În 2024, aceste activități centrale, care includ cele patru segmente – Produse chimice, Materiale, Soluții industriale și Nutriție & Îngrijire, au generat vânzări în valoare de 40,3 miliarde euro. De la amonte la aval, activitățile de bază sunt profund integrate în lanțuri valorice complexe, precum cele ale oxidului de etilenă sau ale poliuretanilor. BASF comercializează produse în fiecare etapă a lanțului valoric, valorificând pozițiile sale solide de piață și producția locală adaptată fiecărei regiuni.
„Această integrare și aplicarea diverselor tehnologii oferă BASF avantaje în ceea ce privește poziția costurilor, competitivitatea și amprenta de carbon favorabilă a produselor”, a adăugat Kamieth. În anumite lanțuri valorice, BASF abordează decalajele de performanță prin închiderea instalațiilor neprofitabile, punerea în funcțiune a unor operațiuni competitive noi și evaluarea unor opțiuni strategice. Se preconizează că aceste măsuri vor crește veniturile din activitățile centrale cu aproximativ 400 milioane euro până în 2028.
Pentru informații suplimentare, vă rugăm să vizitați www.basf.com/capital-market-update-2025.