INTERVIU, Transport/Travel — December 3, 2019 at 6:48 am

Industria de turism – între trecut și viitor

by

Recent Amadeus România a organizat evenimentul “Amadeus Executive Event 2019”, eveniment dedicat profesioniștilor din industria de turism. La eveniment, au susținut prezentări câțiva dintre principalii strategi ai companiei. Cu ocazia evenimentului, Pawel REK – Sales Director- Business Travel Agencies- Central and Eastern Europe la Amadeus, a avut amabilitatea să ne acorde un interviu.

Pawel Rek photo b&wClub ITC: Din perspectiva pieței de turism, credeți că sunt diferențe semnificative între Europa Centrală și de Est și Europa de Vest?
Pawel REK: Nu aș spune diferențe majore, însă există o serie de diferențe în privința modului în care piețele funcționează. Principala diferență nu este dată de așteptările clientului în privința serviciilor pe care le dorește, ci de disponibilitatea acestuia de a plăti pentru acestea. De exemplu, pe piețele din Europa de Vest nu vei vedea pe cineva oferind servicii gratuite. În mod normal prețul de listă este mai mare, iar agențiile de turism percep taxe de rezervare mai mari și este mai dificil pentru clienții noștri agenții de turism din Europa Centrală și de Est, în rândul cărora am văzut că mai este folosit modelul care include servicii gratuite. Din această perspectivă cred că mai sunt multe lucruri de făcut împreună cu comunitatea agențiilor de turism pentru a valida, pentru a recertifica sau pentru a dovedi încă o dată valoarea adăugată pe care o aduce o agenție de turism, iar tarifele trebuie ajustate în conformitate cu prețurile de listă. Acest lucru cred că este dificil de realizat deoarece este un mediu foarte competitiv, iar acesta cred că este marea diferență dintre cele două piețe la care am făcut referire. Pe lângă aceasta, există o diferență în privința investițiilor pe care clienții noștri agenții de turism le fac în instrumente. Mă refer aici la țări precum România, Cehia, Polonia, Ungaria, piețe ale căror caracteristici se situează cumva între cele două regiuni. În aceste țări și conținutul este diferit. În Europa de Est există foarte mult conținut care însă este foarte fragmentat. Există sisteme locale, sisteme de facturare locale așa cum este situația în Rusia sau sisteme locale de rezervare centralizată atât de populare în Europa de Vest. Cred că piețele din Europa de Vest sunt mult mai integrate în comparație cu cele din Estul Europei.

Cine este Amadeus?

Amadeus este lider în furnizarea de soluții de tehnologie și de distribuție pentru industria de turism. Grupurile de clienți includ furnizori de turism (de exemplu, companii aeriene, hoteluri, operatori de transport feroviar, linii de feribot, etc.), vânzători din turism (agenții de turism și site-uri specializate) și clienți finali (corporații și companii de management al turismului).

Grupul Amadeus are în jur de 15.000 de angajați la nivel global, în sediile centrale din Madrid (sediul central corporativ), Nisa (dezvoltare) și Erding (operațiuni), precum și în cele 70 de reprezentanțe Amadeus la nivel global. Cifra de afaceri pe 2018 a fost de 4,94 miliarde EUR, iar în primele nouă luni ale anului 2019 a înregistrat o creștere de 4,23 miliarde Euro (în creștere cu 15% față de aceeași perioada a anului trecut).

Club ITC: Ținând cont de dezvoltarea Internetului, cum vedeți evoluția agențiilor de turism clasice, de tip ”brick&mortar”?
Pawel REK: Au fost și sunt încă foarte relevante pentru industrie. Am intrat în această industrie în 1996, deci de o perioadă destul de lungă de timp în care am auzit permanent că agențiile de turism vor dispărea, că modelul lor de afaceri nu mai este relevant. Cred că serviciile sunt unice și mulți dintre clienții noștri din industria de turism sunt ”brick & mortar”. Toate folosesc Internetul pentru activitatea curentă, instrumente de rezervare online și alte tipuri de aplicații de acest tip, dar sunt departe de a fi agenții de turism digitale. Desigur, în viitor vom vedea din ce în ce mai multe agenții de turism digitale, dar agențiile ”brick & mortar”, tradiționale, livrează mai mult decât puteți obține de la un OTA (Online Travel Agency) obișnuit în termeni de personalizare a serviciilor pentru anumite corporații, de exemplu. Același lucru se întâmplă și în ceea ce privește tur-operatorii: există încă un număr mare de clienți care doresc să cumpere călătorii de la tur-operatori datorită încrederii oferite de aceștia. Ceea ce constatăm este că micile agenții de turism sunt supuse riscului, cele aflate în zone îndepărtate, în orașe mici sau în suburbii vor pierde teren, deoarece clienții lor se vor muta online. Pe de altă parte, experiența personală pe care o ai cu o agenție, cu cineva care a învățat toate detaliile legate de preferințele tale de călătorie este îmbunătățită de suportul oferit de tehnologie, însă legătura directă cu o persoană este foarte importantă.

Club ITC: Cum adresează Amadeus mobilitatea și integrarea tehnologiilor în activitatea agențiilor de turism?
Pawel REK: Mobilitatea devine din ce în ce mai populară și mai importantă atât pentru clientul final, cât și pentru agențiile de turism. Odată cu integrarea diferitelor moduri de transport și a așteptărilor călătorilor de a avea aceste soluții end-to-end, aceasta devine foarte importantă. Amadeus are o poziționare unică în industrie deoarece între clienții noștri se numără nu numai linii aeriene tradiționale, ci integrăm și linii aeriene locale și hibride. De asemenea, avem un număr de companii feroviare în rândul clienților noștri și ne este ușor să le integrăm conținutul într-o unică platformă, să facilităm accesul în cazul transferurilor, al serviciilor de parcare sau al serviciilor de la destinație. AmadeusMulte autorități guvernamentale sprijină acest model și cred că pe termen lung ceea ce vom vedea este Europa cu câteva hub-uri în locații importante conectate prin linii de cale ferată de mare viteză care vor reduce numărul zborurilor domestice sau de scurt parcurs. Bineînțeles, totul depinde de geografia spațiului pe care îl deservesc. Atunci când vorbești despre Transilvania nu este ușor să construiești linii de cale ferată de mare viteză în comparație cu Polonia, care în majoritatea sa este câmpie. Colaborăm îndeaproape cu Comisia Europeană pe diferite proiecte, cu o serie de guverne avem discuții productive, de exemplu cu Căile Ferate Poloneze și cu linia aeriană poloneză LOT pentru a interconecta zonele lor de activitate bazându-ne pe experiența acumulată pe alte piețe. De pildă, Lufthansa vinde bilete pentru Deutsche Bahn prin intermediul platformei Amadeus de decenii, deci suntem implicați în acest subiect de foarte multă vreme și vom continua să fim și să împărtășim experiența acumulată.

Club ITC: În această eră digitală în care ne aflăm, care credeți că vor fi schimbările majore pe care le vom vedea în industria de turism în anii viitori?
Pawel REK: Cred că AI (Artificial Intelligence) și utilizarea Big Data pentru personalizarea ofertelor vor avea un impact semnificativ și vor schimba mult peisajul din industrie. Aceste tehnologii sunt deja folosite de marile companii din industrie cum este Expedia, de exemplu, dar și giganți din tehnologie precum Google intră în arenă și crează o mulțime de oportunități pentru furnizorii de servicii, pentru liniile aeriene și lanțurile hoteliere. Este o provocare pentru întreaga industrie, deoarece este o nouă categorie, foarte puternică, de competitori și în același timp crează premizele unor consolidări la nivel de distribuție.
Din ce în ce mai multe activități referitoare la turism sunt legate de mobilitate. De fiecare dată când călătoresc folosesc telefonul mobil pentru 5-7 activități: verific itinerariul, verific prognoza meteo, serviciile de taxi, adresa hotelului, facilitățile oferite de hotel, arunc o privire pe hartă, verific calendarul și agenda pentru a doua zi, localizarea aeroportului. Toate aceste acțiuni fac din telefonul mobil un instrument-cheie în experiența de călătorie, iar cei care vor înțelege importanța mobilității și o vor exploata vor fi câștigători.

Club IT&C: Ce tip de agenții de turism le vedeți a fi cele mai profitabile în viitor, cele orientate pe volum de vânzări sau cele de nișă, specializate?
Pawel REK: Este un model de business tranzacțional, deci volumul este important și cu cât procesezi mai multe tranzacții, cu atât va crește volumul de vânzări. Referindu-ne la profitul marginal, desigur, aceste volume mari au o margine mică, deci acele agenții specializate, care își desfășoară activitate pe o anumită nișă specifică, vor avea un câștig mai mare. Cred că este loc pe piață pentru amândouă tipurile de agenții și depinde de fiecare să își joace atuurile pe care le are în mână.