Analiza — October 6, 2020 at 2:04 pm

Oamenii din IT vor avea nevoie de abilităţi noi într-o lume la distanţă

by

Pe parcursul actualei pandemii Covid – 19, cei care au menţinut organizaţiile pe linia de plutire au fost liderii IT şi echipele conduse de ei. Fără eforturile lor, care au presupus gestionarea trecerii la lucrul de la distanţă, implementarea de soluţii cloud şi de instrumente colaborative precum Zoom sau Microsoft Teams, multe firme ar fi ajuns pur şi simplu să-şi înceteze activitatea.

Epidemic infectious disease outbreak with person analyzing virus strain and worldwide situation. SARS-CoV-2 pathogen causing coronavirus covid-19 pandemic disrupting social and economic lifeCa atare, din multe puncte de vedere, perioada actuală este una fastă pentru terhnologie, în ciuda orelor îndelungate de lucru şi a presiunilor exercitate în aceste luni. Studiul din acest an Harvey Nash/KPMG CIO Survey, care a avut în vedere opiniile a peste 4200 de directori şi lideri IT din întreaga lume, a descoperit, de altfel, că aproape două treimi din respondenţi (62%) consideră că pandemia le-a crescut influenţa în sânul organizaţiei.

Însă totul vine cu un cost. Investiţiile în tehnologie vor rămâne o prioritate pentru firmele din toate sectoarele de activitate, zonele principale de interes fiind eficienţa operaţională, relaţia mai bună cu clienţii şi îmbunătăţirea abilităţilor forţei de muncă. Cu toate astea, fără îndoială că directorii şi alţi lideri IT se vor găsi tot mai mult sub presiunea de a livra rezultate. Iar aceste rezultate vor trebui să vină într-o lume mult mai distanţată ca în trecut. O lume în care jumătate din participanţii la studiu se aşteaptă ca majoritatea forţei de muncă să lucreze predominant de acasă după încheierea crizei sanitare. Iar asta va însemna inevitabil un nou stil de leadership.

Firmele încep să conştientizeze deja acest lucru. Însă ce ce are nevoie un lider pentru a fi bun şi de la distanţă? Ca în multe alte situaţii, totul se rezumă în esenţă la comunicare. Aici este vorba de capacitatea de a menţine intact sentimentul de echipă chiar dacă liderul nu se află fizic în mijlocul ei. Este vorba de capacitatea de a stabili şi comunica eficient strategii, şi de a descrie calea de îndeplinire a lor într-un mod care să lase neafectate sentimentul de spirit de echipă, cultura de echipă şi sentimentul de incluziune socială.

Unul din atributele cheie de care va avea nevoie un astfel de lider de la distanţă constă în sentimentul autentic de grijă faţă de echipă şi de recunoaşterea importanţei unei stări generale de bine în vremuri neobişnuite. Studiul KPMG scoate în evidenţă clar acest aspect, trei sferturi dintre cei intervievaţi afirmând că sunt preocupaţi de chestiunile legate de sănătatea mentală a membrilor echipei lor. Procentul celor care au implementat un program de suport mental a crescut după izbucnirea pandemiei la 58% faţă de sub 40% anterior acestui moment.

Cum locaţia de lucru va conta tot mai puţin, lucrul de la distanţă poate însemna un element pozitiv de încurajare a diversităţii – element care reprezintă de multă vreme o provocare în zona de tehnologie. Liderii buni vor evalua, chiar şi de la distanţă, componenţa echipelor şi vor fructifica oportunitatea pentru a aduce noi talente în echipă, sporind diversitatea acesteia.

Pentru liderii IT va deveni esenţial ca să-şi modeleze echipele pentru a face faţă noilor situaţii şi provocări post-pandemie. Dacă echipele lor nu vor livra rezultatele scontate, vina va cădea rapid pe umerii liderilor. Zona de tehnologie nu a fost practic niciodată mai esenţială ca acum pentru priorităţile strategice ale firmelor. Ca atare, miza pusă pe capul liderilor IT va deveni din ce în ce mai mare. Rămâne în sarcina lor să-şi dezvolte acele abilităţi care să-i facă din ce în ce mai indispensabili într-o lume diferită de cea de până acum.