Servicii Profesionale — June 6, 2024 at 3:54 pm

Cum au evoluat marketingul și publicitatea de-a lungul timpului

by

Comerțul face parte din istoria omenirii și are o vechime de mii de ani. Dar pentru a se face cunoscuți, cei care comercializau diverse produse aveau nevoie de reclamă. Aceasta a evoluat în numeroase moduri în istorie.
featuredimage-marketing
În Imperiul Roman, gladiatorii primeau recompense suplimentare dacă purtau anumite produse. Ei aveau parte de expunere în arenă, iar produsele respective beneficiau de o promovare. De asemenea, în China și în India, abilitățile de comunicare erau principalele moduri prin care oamenii încercau să-și promoveze produsele.

Modalitatea de a promova anumite produse s-a schimbat radical câteva secole mai târziu când au apărut ziarele și revistele. Iar panourile publicitare outdoor au devenit și ele un mijloc de promovare.

Începând cu secolul al XX-lea, companiile care aveau produse de promovat au beneficiat de noi mijloace. Asta deoarece radioul și televiziunea le ajutau să ajungă în casele tuturor celor care aveau astfel de dispozitive. Tot din secolul XX datează reclama prin intermediul telefonului. Potențialii clienți erau sunați, iar agentul încerca să îi convingă că au nevoie de un anumit produs. O alternativă era publicitatea din ușă în ușă. Agentul de vânzări bătea la fiecare ușă și încerca să vândă diverse produse.

Cele șapte borne importante din istoria publicității:

1. Era simplă a comerțului (până la revoluția industrială)

2. Epoca producției (secolul al XIX-lea până în anii 1920)

3. Epoca vânzărilor (anii 1920 – 1940)

4. Epoca Departamentului de Marketing (anii 1920 – 1960)

5. Epoca campaniilor de marketing (anii 1960 – prezent)

6. Epoca marketingului relațional (anii 1990 – 2010)

7. Era de marketing în social media / mobil

Publicitatea digitală a luat naștere în 1990

Denumirea de marketing digital a fost folosită în premieră la începutul anului 1990. Internetul era un instrument la care tot mai mulți oameni apelau și, pe măsură ce a devenit mai accesibil tuturor, companiile și-au dat seama că își pot promova produsele ori serviciile prin intermediul său.

Printre pionierii din acea perioadă s-au aflat Amazon, Google și eBay. Iar Yahoo a fost una dintre primele companii mari care s-a putut mândri cu profituri uriașe din marketingul online.

Spre finalul anilor ’90 a apărut și prima campanie de marketing online, iar aceasta aparține unei companii farmaceutice pe nume Bristol-Myers Squibb. Aceasta și-a dorit să promoveze medicamentul Excedrin. Prin intermediul acestei campanii, utilizatorii americani de Internet puteau opta să primească mostre gratuite. Campania a avut succes pentru acele vremuri, iar 30 de mii de cereri au apărut în primele două zile.

Lucrurile s-au schimbat considerabil după anul 2000, în condițiile în care numărul utilizatorilor cu acces la Internet a crescut considerabil. Și dezvoltările tehnologice au permis campanii de marketing mult mai precise și inovative.

Ulterior a apărut și conceptul de carduri de fidelitate, prin care se oferă reduceri și cadouri clienților. Acestea sunt prezente atât în magazinele care vând haine, dar și în hipermarketuri.

În România, piața de publicitate a fost evaluată la nivelul anului 2023 la aproximativ 740 de milioane de euro. Cei mai mulți bani sunt alocați de companii din industria farmaceutică, retail și platformele de pariuri sportive și cazinouri online. Aceste companii își promovează serviciile atât în mediul online, cât și pe TV ori prin publicitate outdoor, respectând reglementările legislative în vigoare.

Se poate observa că tot mai multe companii își îndreaptă atenția către investițiile în publicitatea digitală. Față de anul 2022, în acest segment s-a înregistrat o creștere de 10%, potrivit datelor oferite de BRAT.

O altă modalitate folosită pentru promovarea produselor în ultimii ani sunt promovările făcute de influenceri. În România, în 2023 au existat 94.646 de postări comerciale, 80% dintre acestea fiind realizate pe Instagram.