NEW TECHNOLOGY — June 9, 2020 at 2:26 pm

De la analog la digital – transformarea celei mai mari de companii de publicitate oudoor

by

JCDecauxDrumul de la analog la digital poate fi lung și dificil, dar dacă nu are loc poate duce la dispariția companiei. Este suficient să ne uităm la cum a dispărut Kodak deoarece nu a înțeles schimbarea către fotografia digitală pentru a înțelege acest lucru. Blogul i-cio.com, susținut de Fujitsu, ne prezintă un exemplu pozitiv, cel al JCDecaux, o companie de publicitate outdoor care a înțeles la momentul potrivit schimbarea prin care trece industria de publicitate.

La începutul anilor 2010, JCDecaux era cea mai mare companie din lume de publicitate outdoor. Tot atunci a luat avânt și consumul de media digital, odată cu creșterea vânzărilor de smartphone și tablete și a comunicațiilor online. Posterele statice din stații de autobuz și de pe drumuri nu păreau a avea un viitor strălucit.

Zece ani mai târziu, JCDecaux este un gigant global digital, o companie transformată într-o platformă de înaltă tehnologie, bazată pe date, care oferă spații publicitare digitale pentru publicitarii din toată lumea. Compania cu headquarters în Franța a ajuns să joace și un rol important în transformarea digitală a infrastructurii urbane și este și cel mai mare operator din lume al serviciilor de închiriere de biciclete.

Francois-Xavier Pierrel, Chief Data Officer la JCDecauz, arată însă că inovația se află în ADN-ul companiei, transformarea digitală din ultima decadă nefiind o întâmplare. În 1960, compania a fost prima din lumea care a oferit gratuit servicii comunității prin construirea de adăposturi în stațiile de autobuz, finanțate prin instalarea de panouri publicitare. Stațiile de autobuz acoperite au fost pentru prima oară instalate în Lyon, apoi în toată Franța.
Astăzi, compania are o cifră de afaceri de 3,9 miliarde euro (în 2019), în creștere constantă de la 3,4 miliarde euro în 2016. Compania deține peste un milion de panouri publicitare în lume, majoritatea digitale. Se găsesc în 4.000 de orașe din peste 80 de țări.

Transformarea bazată pe date
Compania a investit puternic în colectarea de date care să demostreze capacitatea panourilor outdoor de a ajuta vânzările directe. Pentru multă vreme, publicitatea outdoor era doar un mijloc de promovare a brandurilor. Astăzi, însă, poate atrage privitorii în magazine și participa astfel la creșterea vânzărilor companiei.

Creșterea a fost, în primul rând susținută de extinderea serviciilor oferite de companie. Un aspect important a fost trecerea dincolo de utilizarea panourilor doar pentru publicitate și integrarea acestora în sistemele care alcătuiesc un smart-city. Adică echiparea panourilor cu senzori ce pot măsura nivelul sunetului, poluarea sau traficul.

Transformarea a însemnat și integrarea panourilor outdoor în campaniile multi-channel ale publicitarilor. Care s-a realiat după ce clienții su fost convinți de importanța publicității outdoor. Prin fața panourilor JCDecaux trec zilnic 800 de milioane de persoane, o cifră care pune pe picior de egalitate compania cu Google sau Facebook.

Utilizarea datelor este esențială pentru succesul panourilor. Spre exemplu, atunci când știi că se consumă iaurt în primele trei zile ale săptămânii, iar clienții migrează către bere în a cincea zi, panourile digitale pot fi suficient de interactive astfel încât să livreze produsul cel mai căutat de trecători.
De asemenea, colectarea datelor despre oameni, pornind de la ce îi interesează până la locul în care se află. O aliniere a utilizării panourilor outdoor cu telefoanele mobile astfel încât publicitatea să fie mult mai bine targetată.

Mai mult, transformarea nu se oprește. Acum este așteptată lansarea la scară largă a tehnologiei 5G, care va oferi oportunități noi de utilizare a panourilor și a datelor ce pot fi colectate. Spre exemplu, va fi mai simplu de colectat date de la panourile ce se află între orașe, în zone unde canalele de comunicare sunt mult mai limitate decât cele din zonele urbane.