Peste 100 de profesori, formatori și factori de decizie s-au reunit astăzi la Camera Deputaților pentru conferința națională „Educația în era Inteligenței Artificiale: de la teorie la practică”, primul eveniment de acest gen care reunește decidenți politici și practicieni din educație pentru a discuta integrarea responsabilă a AI în școlile românești.
Conferința, găzduită sub Patronajul Comisiei pentru Învățământ, a marcat un moment de referință în abordarea transformării digitale a educației românești, subliniind necesitatea unui echilibru între inovație tehnologică și valoarea incontestabilă a profesorului.
„În trei ani de când ChatGPT a apărut, profesorii au fost lăsați singuri. Este timpul să îi sprijinim cu instrumente clare, nu cu restricții”, a declarat Ana-Maria Stancu, fondatoarea RoboHub și moderatoarea evenimentului.
Deputatul Mihai Ghigiu, Președintele Comisiei pentru Învățământ, a subliniat importanța flexibilității în reglementare: „Mi-aș dori să reglementăm cât mai puțin în educație. AI-ul ne poate ajuta să reducem povara birocratică și să ne concentrăm pe actul pedagogic. Trebuie să învățăm elevii să fie utilizatori responsabili, să fie inovativi folosind această tehnologie.”
Victor Negrescu, Vicepreședintele Parlamentului European și raportor pentru educația digitală, a lansat un apel: „Este nevoie de o strategie pentru inteligența artificială în educație care să pregătească România pentru următorul cadru financiar multianual. Dacă pierdem trenul AI, costurile de recuperare vor fi mult mai mari.”
„Alfabetizarea AI ar trebui să înceapă din învățământul primar. Estonia și Republica Moldova o fac cu mult curaj. Nu putem rămâne doar pe umerii profesorilor – trebuie o paradigmă inclusă în învățământul românesc”, a punctat deputatul Ștefan Pălărie.
Liliana Antoci, consiliera Primului Ministru pe zona de educație, a evidențiat necesitatea recalibrării profilului profesorului: „Reforma educației trebuie să înceapă cu pregătirea resursei umane pentru catedră. Avem nevoie de protocoale de evaluare a fiabilității instrumentelor AI și de criterii clare de selecție și integrare în sistemul educațional”.
„Lucrăm la un cadru pentru inteligența artificială care va fi în consultare publică într-o lună. În 3-4 luni urmează un ghid serios pentru AI în educație. Avem deja proiecte pilot în învățământul universitar și preuniversitar”, a anunțat Cătălin Vișan, consilier pe zona de AI al Ministrului Educație.
În următorii ani, evaluarea PISA va include competențe AI. „Comisia actualizează ghidurile etice și dezvoltă un AI Literacy Framework pentru învățământul primar și secundar.”, a anunțat Georgi Dimitrov, Head of Unit for Digital Education la Comisia Europeană.




























