NEW TECHNOLOGY — November 27, 2018 at 6:54 pm

Transformarea automobilului ca fenomen disruptiv de viitor

by

autoÎn cadrul recentului forum Fujitsu de la Munchen, o secţiune a fost dedicată transformărilor pe care automobilele actuale le vor suferi în viitor în trecerea de la motoarele cu combustie internă la motoarele electrice şi de la vehicole conduse de oameni la vehicole autonome. Câţiva specialişti Fujitsu au ţinut să puncteze ce vor însemna astfel de transformări atât pentru piaţă, cât şi pentru furnizorii importanţi de tehnologie precum Fujitsu.

Ingo Fenslau, Head of Automotive in CE, Fujitsu
Ingo Fenslau, Head of Automotive in CE, Fujitsu

Ce va însemna viitorul în domeniul auto?

Ingo Fenslau, Head of Automotive in CE, Fujitsu: Există actualmente o provocare masivă în industria auto. Nu este vorba doar de trecerea de la maşinile cu combustie la maşinile electrice, ci şi de trecerea la maşinile autonome conectate la Internet. În plus, consumatorii îşi schimbă comportamentul, de la acela de a deţine o maşină la acela de a achiziţiona mobilitate, în special în mediul urban. Ca atare, mărcile de maşini nu vor mai conta aşa de mult, deoarece consumatorii vor achiziţiona servicii de mobilitate. Din acest punct de vedere, există ţări precum Statele Unite şi China care sunt avansate în dezvoltarea de platforme de mobilitate. Ele prefigurează viitorul. Producătorilor tradiţionali de maşini, aşa cum este Germania, le va rămâne în special piaţa maşinilor de lux.

Schleidt-2
Christof Schleidt, Head of Business Development for Automotive, Fujitsu

Unde ar trebui concentrate eforturile de inovare?

Christof Schleidt, Head of Business Development for Automotive, Fujitsu: Cred că cea mai mare problemă pentru cei care investesc în inovare este aceea că toate tendinţele menţionate anterior se extind în acelaşi timp. Jucătorii noi intraţi pe această piaţă, cum este, de exemplu, Tesla, au un avantaj cert faţă de jucătorii mai vechi. Aceştia din urmă trebuie să se concentreze pe clienţii existenţi şi, simultan, să facă eforturi de a investi în inovaţii, cum ar fi platformele de tip mobility-as-a-service, pentru ceea ce se va întâmpla în viitor.

Hugo Lerias, Automotive CTO in CE, Fujitsu: Cred că orice factor de decizie al unui producător de maşini trebuie să se gândească acum la câteva lucruri esenţiale pentru viitor: dezvoltarea zonei de vehicole electrice, ceea ce înseamnă mai ales zona de baterii fiabile, inteligenţa artificială şi zona de servicii legate de conectivitate. Vedem clar la acest forum cum clienţii vin la noi şi ne întreabă cum putem să-i ajutăm din punct de vedere tehnologic să dezvolte astfel de zone pentru a-şi deservi mai bine proprii lor clienţi.

Ingo Fenslau: Cuvântul de ordine astăzi este flexibilitatea. E vorba de flexibilitatea producţiei, flexibilitatea nevoilor de afaceri, şi aşa mai departe. Şi asta deoarece nimeni nu poate spune exact care va fi momentul zero când maşinile electrice vor ajunge predominante, sau care va fi momentul zero când platformele de servicii vor ajunge preferatele consumatorilor. Schimbările sunt fluide şi continue, iar pentru asta clienţii au nevoie de flexibilitate. Un astfel de proces implică multă consultanţă din partea noastră şi multă disponibilitate pentru a vedea nevoile unicat ale fiecărui client în parte.

De unde vor veni veniturile pentru producătorii de maşini în viitor?

Christof Schleidt: În mod cert vor veni din serviciile furnizate şi nu din produse. Maşinile vor deveni mărfuri. Dacă astăzi consumatorii încă mai au în vedere criterii clasice precum viteza, puterea motorului etc., în viitorul apropiat ei vor fi interesaţi de lucruri precum cât de repede pot ajunge de la punctul A la punctul B. Consumatorii vor vrea să ştie dacă astfel de servicii de mobilitate includ lucruri precum un spaţiu de joacă pentru copii, acces la cumpărături în timpul călătoriei, călătorii gratuite prin acumulare de kilometri, şi aşa mai departe. Astfel de criterii vor deveni, logic, tot mai importante pe măsură ce maşinile vor deveni din ce în ce mai autonome. În ultimă instanţă, consumatorii vor ajunge să cumpere timp pe post de serviciu în loc de produse.

Hugo Lerias
Hugo Lerias, Automotive CTO in CE, Fujitsu

Hugo Lerias: De acord cu o astfel de perspectivă de viitor. Însă eu cred că în viitorul apropiat firmele producătoare trebuie să se concentreze pe o zonă intermediară de afaceri. Maşinile autonome sunt o ţintă clară, însă până acolo vor exista tehnologii amestecate. Cred că vom vedea mai întâi mai multă inteligenţă artificială, mai multă conectivitate şi mai multă siguranţă implementate în maşinile actuale.

Ingo Fenslau: Trebuie adăugat că astfel de fenomene disruptive sunt valabile nu doar pentru producătorii de maşini şi furnizorii lor de componente şi servicii, ci pentru întregul ecosistem. Să luăm ca exemplu asigurările auto. La o maşină autonomă nu se mai pune problema de accidente, aşa că nimeni nu va mai avea nevoie de o asigurare auto. Astfel de jucători vor căuta şi ei să devină mai flexibili în termeni de servicii, alături de producătorii de maşini, pentru a supravieţui. Ca atare vor exista mult mai mulţi actori pe această piaţă, iar eu cred că cei care vin din zona de platforme de servicii pentru clienţi vor avea un avantaj clar asupra celor axaţi doar pe producţie.

Cât de realist este să ne aşteptăm la măsuri legislative care să impună introducerea de maşini electrice sau autonome?

Ingo Fenslau: Este clar că multe ţări care nu deţin nume mari din punct de vedere al producţiei auto spun foarte repede că anul 2030 sau 2035 va fi anul de încetare a existenţei motoarelor cu combustie internă. Cred că spre asta ne vom îndrepta. De exemplu, cea mai mare piaţă auto din lume, China, se îndreaptă masiv către maşini electrice. Personal, sunt convins că 2030 sau 2040 vor fi anii de încetare a existenţei motorului cu combustie internă. Evident că ţărilor cu producţie intensă auto, cum sunt Germania, Franţa, Italia, Marea Britanie, ţările din nordul Europei, în special Suedia, nu le convine un asemenea orizont, dat fiind imensa contribuţie a producţiei de automobile şi a serviciilor aferente în PIB, însă primele ţări, şi în special China, sunt cele care vor decide în cele din urmă.