Bizpoint — January 31, 2016 at 7:20 pm

Ameninţări la adresa tradiţionalului

by

amenintari-300x225 (1)Conform companiilor de cercetare a pieţei, industria globală a comunicaţiilor trece actualmente printr-un proces dramatic de schimbare. Mai exact, operatorii tradiţionali au început să reacţioneze agresiv la ameninţările exercitate de operatorii de tip nou, proveniţi din firme care la bază au alte domenii fundamentale de activitate.

Practic, operatorii tradiţionali de comunicaţii au crescut masiv cheltuielile de capital în efortul lor de a ţine pasul cu competiţia. În medie, aproape 40 % din directorii acestor firme, cuprinşi în diverse sondaje, au citat competiţia acerbă, de natură disruptivă, ca reprezentând principala provocare cu care ei se confruntă actualmente. Acest lucru apare într-un moment în care OTT -urile – companii care furnizează aplicaţii sau servicii prin Internet, într-o manieră care trece dincolo de modelele tradiţionale de distribuţie – continuă să-şi crească cota lor din veniturile rezultate de-a lungul lanţului de valoare, iar dezbaterea legată de neutralitatea net-ului rămâne o chestiune încinsă în sânul industriei de profil.

Companiile de telecomunicaţii efectuează investiţii curajoase pentru a satisface cerinţele clienţilor şi pentru a pune piciorul în noi arene de luptă, de la televiziune şi servicii cloud, la oferte de tip machine-to-machine. Însă multe servicii digitale au o margine mai mică de profitabilitate decât serviciile tradiţionale.
Drept consecinţă, a apărut o scădere a profitabilităţii capitalului investit în multe regiuni. În plus, în vreme ce profiturile sunt supuse unei presiuni constante, OTT -urile nu arată prin nimic că şi-ar încetini progresele. Ele continuă să inoveze într-un spectru extrem de
larg de domenii digitale.”

O recentă cercetare de piaţă efectuată de o companie specializată, Ovum, ilustrează modul în care evoluează industria. Se aşteaptă ca până în anul 2020, mai bine de o treime din conexiunile globale să treacă la 4G. Acest fapt reprezintă o creştere de trei ori faţă de nivelul curent de 10% din utilizatorii de date. De asemenea, este de aşteptat ca veniturile din aplicarea unor concepte precum machine-tomachine şi Internet of Things să crească, de la 2-3% din veniturile globale acum, la peste 7% din venituri în 2020.
OTT -urile, la rândul lor, îşi diversifică propunerile de servicii, întărind concurenţa în privinţa serviciilor tradiţionale şi a celor noi, şi deţin deja 10% din veniturile din cadrul industriei. Aceste progrese se adaugă la temerile operatorilor tradiţionali legate de continuarea pierderilor în termeni de clienţi.
Acest fapt a determinat operatorii tradiţionali să-şi intensifice eforturile pentru o mai bună gestiune a experienţei clienţilor. Această direcţie de acţiune înseamnă prioritatea de top pentru o medie de aproape 70% din operatori, iar peste 80% dintre ei o socotesc un element de luat în considerare între primele trei atunci când vine vorba de organizaţiile lor în următorii trei ani.

Satisfacerea ambiţiilor legate de creşterea digitală începe cu operatorii reconsiderând modul în care inovează pentru client. Companiile tradiţionale de telecomunicaţii trebuie să ia în considerare oportunităţi de a colabora cu jucătorii disruptivi. Noi roluri din acest ecosistem, precum incubatoarele tehnologice şi campionii digitali, pot ajuta operatorii la defrişarea unor căi eficiente în termeni de costuri către inovaţie. Şi, în acelaşi timp, este crucială atragerea şi reţinerea de talente care să genereze idei inovatoare din interior.

Conform studiilor, mai bine de o treime din operatori văd universul digital ca însemnând peste 20% din venituri până în anul 2020 pe măsură ce serviciile noi vor redefini scenariile cererii, vor estompa şi mai mult graniţele dintre categoriile de produse şi vor face ca toţi actorii de pe piaţă să caute o cotă mai mare din plăcintă. În vreme ce strategiile vor diferi de la un operator la altul, îmbunătăţirile – de la experienţa clienţilor la colaborarea internă – vor fi vitale pentru toţi.

Ce face România în context
Un studiu recent efectuat de Ernst&Young şi de dedicat domeniului comunicaţiilor în România, în special zonei de comunicaţii mobile, arată că mobilitatea digitală și conectivitatea sunt tot mai importante în viața personală, dar și în mediul de afaceri. Studiul analizează percepțiile utilizatorilor din România privind durata de folosire a acestora, conținutul accesat, aplicațiile descărcate, sau beneficiile pe care le asociază utilizării dispozitivelor mobile non-computer (smartphone, tabletă, telefon mobil, phabletă, smartwatch, şi brățară fitness).

Utilizatorii români poartă peste tot dispozitivele mobile cu ei, le verifică frecvent și foarte des se întâmplă să utilizeze mai multe dispozitive mobile în același timp. Top 3 al celor mai utilizate dispozitive mobile în fiecare zi arată că 62% dintre utilizatorii de smartphone, 23% dintre utilizatorii de telefon mobil și 18% dintre utilizatorii de tabletă folosesc aceste dispozitive mobile între 2 și peste 6 ore/zi. Mai mult decât atât, două treimi dintre respondenți spun că, din momentul trezirii și până se uită la dispozitivul mobil, trec sub 30 minute. Iar pentru 29% dintre respondenți se pare că rutina dimineții începe cu verificarea dispozitivului mobil înainte de micul dejun și uneori chiar înainte de spălatul pe față.

Creșterea nevoii de fi conectat se reflectă nu numai în primul lucru pe care îl fac utilizatorii dimineața, dar și în frecvența cu care se uită la dispozitivele mobile în timpul unei zile. 52% dintre respondenți spun că se uită între de 11 și 50 de ori în fiecare zi la dispozitivele lor mobile, iar 22% se uită între 51 și peste 200 de ori în fiecare zi. Cea mai mare frecvență de utilizare a dispozitivelor mobile – peste 200 de ori în 24 de ore – se constată la segmentul de vârstă 25-35 de ani (41%). Următorul segment cu frecvența mare de utilizare este cel cuprins între 45-55 de ani (26%).

Industriile care oferă respondenților cea mai bună experiență de accesare a informației pe dispozitivul mobil sunt media și divertisment (63% dintre respondenți), industria de servicii financiar-bancare (52%), tehnologie și IT (47%) şi telecomunicații (36%). În acelaşi timp, industrii precum construcțiile și imobiliare (8%), leasing și asigurări (4%) și petrol și gaze (3%) au de îmbunătățit experiența de accesare a informației pe dispozitive mobile.

Studiul EY scoate în evidenţă şi utilizarea unui număr mare de aplicații, ceea ce se explică și prin categoriile diverse din care acestea fac parte: 66% dintre respondenți folosesc aplicații din categoria business, 60% din categoria foto & video, câte 46% din categoria muzică și entertainment, cele mai coborâte valori la utilizarea aplicațiilor le înregistrează categoriile lifestyle, health & fitness și sport.