Esential — February 13, 2016 at 8:18 am

Previziuni pentru anul viitor şi dincolo de el

by

Practic la orice sfârşit de an există o modă a previziunilor pentru anul care urmează. Tehnologia informaţiei nu putea să facă excepţie de la această regulă. Însă cum acest univers abundă de diverşi furnizori şi o pleiadă întreagă de utilizatori din cele mai diverse categorii, previziunile care să întrunească un număr relevant de adeziuni şi, prin aceasta, să devină mai plauzibile pentru întreaga piaţă sunt rare.

Cu atât mai relevante sunt, în atari circumstanţe, acţiunile întreprinse de entităţi independente de furnizorii de tehnologie prin care se strâng laolaltă experţi şi analişti din domeniu ca să ajungă la un numitor comun legat de evoluţiile tehnologice în viitorul imediat. Este cazul, de pildă, al celebrei publicaţii de specialitate americane Computerworld, care, recent, a efectuat un studiu în rândul a peste 180 de profesionişti IT din corporaţii americane pentru a depista cele mai importante cinci fenomene care vor afecta anul viitor universul digital.

O primă concluzie comună a fost aceea că anul viitor va marca deplina maturizare a unor concepte precum DevOps. Considerat mai degrabă ca o modificare profundă de cultură IT decât ca o metodologie robustă de dezvoltare, conceptul amplifică nivelurile de colaborare între echipele operaţionale şi cele de dezvoltare IT din companii, proces ajutat de o serie de instrumente de automatizare.
Tehnologia de virtualizare de generaţie următoare se numără şi ea printre favoritele participanţilor la studiu din punct de vedere al fenomenelor de urmărit anul viitor. De ce? Pentru că virtualizarea a devenit aproape unanim recunoscută ca având capacitatea de a reduce costurile IT şi de a scoate mai multe performanţe din infrastructuri.

O a treia concluzie a fost aceea că de anul viitor va începe să se simtă mult mai mult impactul tehnologiilor care reduc emisiile de carbon. În cazul centrelor de date, de pildă, acest fapt înseamnă pentru anul viitor redirecţionarea bugetelor alocate IT-ului, pe lângă virtualizare, către noi tehnologii de răcire şi noi capabilităţi de management al consumului energetic, totul cu scopul de a reduce amprenta de carbon şi consumul de energie.

O a patra concluzie este legată de alinierea dintre IT şi zona de marketing şi comunicare. În era afacerilor digitale, tehnologia a devenit un activ critic de sprijinire a eforturilor companiilor de a interacţiona eficient cu clienţii existenţi şi cei potenţiali. Consecinţa? Departamentele IT şi de marketing vor colabora din ce în ce mai strâns şi chiar vor încheia parteneriate care cu puţină vreme înainte păreau extrem de improbabile.

În fine, dar nu în cele din urmă, o a cincea concluzie a fost aceea că IT-ul se va concentra din ce în ce mai mult pe experienţa clientului, iar acest lucru va deveni extrem de vizibil de anul viitor. Motivul? Presiunile exercitate asupra IT-ului pentru implementarea de sisteme care să simplifice interacţiunea cu clienţii ţintă şi să permită fidelizarea cât mai bună a acestora.

În mod evident, predicţii precum cele de mai sus au fost făcute pentru pieţe dezvoltate, aşa cum este cea americană. Cu toate astea, parcă n-ar strica dacă cel puţin parţial ele s-ar concretiza şi pe piaţa românească. În definitiv, cu toţii ne dorim ca lucrurile să meargă înspre mai bine, nu?

de Bogdan Marchidanu