Energie&Utilitati — February 14, 2016 at 9:34 am

Nevoia de noi modele de afaceri ca prioritate de top pentru utilităţile europene

by

istock_000000655745mediumPe 23 şi 24 martie 2015, IDC Energy Insights a găzduit cea de-a treia ediţie a evenimentului IDC Pan-European Utilities Executive Summit. Summit-ul a avut loc la Landgoed Duin & Kruidberg, o proprietate rurală de la sfârşitul secolului 19 care s-a constituit în fundalul ideal pentru discuţiile între delegaţi pe marginea temei din acest an – Reproiectarea utilităţilor pentru “Noua Normalitate”.
Respectându-şi obiectivele asumate, summit-ul s-a constituit într-un cadru colaborativ de fuziune între universul afacerilor şi cel IT, şi de abordare a provocărilor cheie cu care se confruntă industria utilităţilor acum şi pe viitor. În acest an, balanţa dintre delegaţi s-a înclinat uşor mai mult către mediul de afaceri (63%) faţă de mediul IT (37%).

La summit-ul din acest an, circa 40 de directori executivi din industria utilităţilor, reprezentând 24 de companii de utilităţi din 13 ţări europene, împreună cu analişti şi parteneri IDC – C3 Energy, NTT Data, Opower, Infosys, OMNETRIC Group (o companie Siemens & Accenture) şi isMobile – au abordat câteva din problemele cheie cu care se confruntă sectorul utilităţilor prin intermediul prezentărilor, al discuţiilor în panel, al dezbaterilor şi al atelierelor de lucru.

idcfullcolor

Ca urmare a discuţiilor de la summit, IDC Energy Insights a aflat următoarele lucruri:
– De vreme ce companiile europene de utilităţi traversează o perioadă de “furtună perfectă” legată de tranziţiile energetice, atingerea unui nivel de profitabilitate şi scăderea presiunilor asupra marginilor de profit rămân obiective cheie. Serviciile de management energetic (mai ales pentru clienţii comerciali şi industriali), serviciile de alimentare cu energie electrică a vehicolelor şi serviciile de reţea de distribuţie diferite de livrările de mărfuri se numără printre cele mai promiţătoare generatoare de venituri noi.
– Companiile de utilităţi au nevoie de concentrare reală pe clienţi dacă vor să îmbunătăţească nivelele de satisfacţie şi încredere ale clienţilor. Aceste companii ar trebui să furnizeze informaţii mai bine personalizate şi servicii mai bune în momente cheie de-a lungul ciclului de viaţă al clientului, în acelaşi timp poziţionându-se ca şi consultanţi de încredere în materie de energie.
– Companiile al căror obiect cheie de activitate nu este constituit de furnizarea de utilităţi – incluzând aici companii Internet (Google, Amazon etc.), producători de echipamente electronice de consum şi companiile de telecomunicaţii – sunt văzute ca fiind cei mai serioşi competitori pentru companiile de utilităţi tradiţionale. Cele mai multe mărci din aceste industrii deţin un nivel de apetenţă din partea consumatorilor mai mare, sunt mai bine echipate să extragă valoare din prelucrarea datelor şi întreţin relaţii mai profunde cu clienţii.
– Rolul de facilitator de piaţă va deveni cel mai important rol jucat de operatorii de servicii de distribuţie (DSO) în viitor. Asta înseamnă că aceşti DSO vor ajunge să manevreze date şi să devină promotori ai flexibilităţii. Numai că reglementările sunt percepute ca ţinând în loc inovarea.
– Transformarea digitală va aduce cele mai mari beneficii companiilor de utilităţi. Odată ce datele devin cel mai preţios activ pentru o obţine profit din transformarea digitală, companiile de utilităţi ar trebui să se asigure că departamentele şi diviziile IT din cadrul lor sunt antrenate ca să profite de pe urma noilor oportunităţi.