IT in World — July 24, 2017 at 11:49 am

Greșelile în implementarea conceptului ERP pot cauza pierderi grave

by

istock_000009440149medium

Istoria pieței complexe și scumpe a software-ului este completată cu povestiri despre eșecurile în implementare în cadrul multor organizații și companii. 21% dintre companiile care au răspuns la un sondaj realizat în 2015, au caracterizat cea mai recentă implementare a ERP ca fiind un eșec. În urma acestui sondaj, au fost notate și o serie de companii care au greșit în implementarea ERP, având ulterior mari probleme din această cauză.

Un prim exemplu este furnizorul britanic de telecomunicații Vodafone, care și-a consolidat sistemele CRM pe o platformă Siebel, dar s-a confruntat cu probleme: nu toate conturile clienților au migrat corect. Compania nu a ieșit să își avertizeze utilizatorii, dar aceștia au început să observe când conturile lor nu au fost creditate corespunzător pentru plățile efectuate. Rezultatul a fost o amendă de 4,6 milioane de lire sterline din partea autorității britanice de reglementare în domeniul telecomunicațiilor. Și în timp ce incidentul a fost încheiat doar cu amenda plătită, supravegherea reglementară poate, într-o oarecare măsură să lanseze și un litigiu pe această temă.

Sistemul comunitar al colegiilor din Washington este un alt exemplu de ERP implementat cu probleme. În acest caz, studenții din colegiile de stat din Washington plătesc o parte din cursurile lor în fiecare an pentru a ajuta școlile să facă upgrade la un sistem PeopleSoft ERP, care trebuia să fie implementat în 2012. În schimb, proiectul se implementează și în prezent, cu greutate. O cauză a întârzierii a fost internă: cele 34 de campusuri din sistem aveau procese de operare foarte diferite, care trebuiau să fie standardizate, ceea ce nu a fost clarificat până în momentul incipient al implementării. Mai grav, este că odată cu această întârziere, compania care implementa sistemul, PeopleSoft, a intrat în faliment, fiind preluată de compania HTC Michigan, care a decis rezilierea contractului și cererea unor daune de 13 milioane de dolari, acuzând sistemul colegiilor că este de vină pentru implementarea ineficientă a ERP.

În mai 2016, Chris Vickery, analist de risc la UpGuard, a descoperit o bază de date expusă public, care părea a fi sistemul de administrare al activelor Pacific Gas and Electric, care conține detalii pentru peste 47.000 de calculatoare PG&E, mașini virtuale, servere și alte dispozitive. Toate erau accesibile fără numele de utilizator sau parola necesară. În timp ce PG&E a negat inițial că este vorba despre date de producție, Vickery spune că incidentul a pornit ca rezultat al lansării ERP: un furnizor terță parte a primit date de la PG&E pentru a completa o bază de date “demo”. Dar furnizorul nu a reușit să ofere nici o protecție necesară pentru o bază de date reală de producție.

Povestea epică a centralizării sistemelor ERP în America de Nord de către HP, într-un sistem SAP, demonstrează că nu se poate niciodată să fim prea pesimiști atunci când vine vorba de managementul proiectelor ERP. În anul 2004, managerii de proiect ai companiei HP cunoșteau toate lucrurile care ar putea merge prost în implementarea ERP. Doar că nu s-au gândit că se pot întâmpla atât de multe. Proiectul a costat în cele din urmă suma de 160 de milioane de dolari în contracte și venituri pierdute, reprezentând de peste cinci ori costul estimat al proiectului.

Începând din ianuarie 2006, Oracle a crescut dezvoltarea aplicațiilor Fusion. Motto-ul aplicațiilor Fusion era unul provocator: o suită de aplicații pentru întreprinderi complexe, care combină cele mai bune caracteristici și funcționalități luate din liniile de produse ale E-Business Suite, J.D. Edwards, PeopleSoft și Siebel. Planul general al Oracle a fost acela de a “construi următoarea generație de aplicații care sunt complet standardizate”. Mai mult de trei ani mai târziu, așteptăm încă prima generație a suitei de aplicații Fusion de la Oracle, și nu se mai aude nimic de aceasta.

400 de experți IT chestionati despre sistemele lor ERP la începutul anului 2008 au declarat că au rămas angajați în sisteme ERP tradiționale, în ciuda integrării agravante și a problemelor care aduc costuri ridicate. Rezultatele nu au fost atât de surprinzătoare. Aceștia au evitat să stocheze datele sensibile (contabilitate, resurse umane, lanțul de aprovizionare) conținute în sistemele lor ERP în centrul de date al unei alte companii. În sondaj, doar 9% dintre respondenți au raportat utilizarea unui model ERP alternativ, care includea aplicații SaaS. Față de acum aproape 10 ani, în prezent furnizorii de servicii ERP cu SaaS, cum ar fi NetSuite, au beneficiat de o mai mare acceptare a modelelor lor „house-your-ERP-data-offsite”, care, la rândul lor, le-au permis să meargă de la un început la altul în industriile unde operează.