Analiza, Financiar-Bancar — June 26, 2018 at 5:48 am

Tinerii devin tentaţi să renunţe la băncile tradiţionale

by

AmazonDezbaterile din ultima vreme legate de aşa numitele FinTech (firme cu backgroung tehnologic care se implică în oferirea de servicii financiare) determină multe firme de analiză a pieţei să facă predicţii şi studii legate de viitor. Un astfel de studiu, publicat recent de firma MuleSoft, o firmă deţinută de gigantul Salesforce.com, şi efectuat pe un număr de peste 8000 de consumatori la nivel global, arată că mai bine de jumătate din persoanele fizice cu vârste între 18 şi 34 de ani iau foarte serios în considerare renunţarea la serviciile bancare tradiţionale şi trecerea la servicii bancare furnizate de mari firme de tehnologie, cum ar fi Amazon şi Google.

Principalele motive ale unei asemenea atitudini sunt legate de faptul că serviciile financiare oferite de firmele FinTech sunt comode şi personalizate. În cadrul studiului, simplitatea şi numărul mai mare de servicii personalizate au fost citate de 42% din respondenţii între 18 şi 34 de ani, şi de 23% din respondenţii din alte categorii de vârstă, ca fiind cele mai populare motive pentru a alege Amazon, Google, Facebook sau Apple ca furnizori de servicii bancare.

Companii de tehnologie precum cele menţionate mai sus şi-au făcut un renume din calitatea şi uşurinţa de utilizare a interfeţelor de lucru cu clienţii finali. Aceştia au ajuns acum să îşi dorească acelaşi lucru de la serviciile bancare. Numai că ei se plâng tot mai mult de timpul îndelungat cheltuit cu obţinerea anumitor servicii de la băncile tradiţionale. De exemplu, studiul a descoperit că 57% din consumatori consideră că deschiderea unui cont nou ar trebui să dureze mai puţin de o oră, în vreme ce 47% declară că obţinerea unui credit ipotecar nu ar trebui să dureze mai mult de o zi.

De asemenea, tinerii vor să comunice cu băncile pe platforme pe care ei le utilizează deja în viaţa personală. Mai bine de jumătate dintre ei (56%) ar dori să utilizeze servicii precum WhatsApp sau Facebook Messenger ca să interacţioneze în siguranţă cu furnizorii de servicii financiare. Iar când vine vorba de personalizare, consumatorii se bucură de experienţele oferite de firme precum Google şi Amazon.

Ca atare, dacă vor să supravieţuiască în noul context, băncile vor trebui să efectueze îmbunătăţiri şi acum chiar au ocazia, în urma noilor prevederi impuse din acest an de către autorităţile de reglementare. De exemplu, cea mai nouă directivă UE legată de serviciile de plăţi înseamnă că băncile trebuie să disponibilizeze datele clienţior către terţe părţi prin intermediul API-urilor, sub rezerva aprobării de către client. Asta va însemna creşterea concurenţei în sectorul bancar, dar şi o imensă oportunitate pentru bănci de a a lansa mai multe servicii personalizate, cu ajutorul cărora să profite de pe urma reglementărilor.

La nivel global, studiul MuleSoft a descoperit că 61% dintre clienţii cu vârste între 18 şi 34 de ani n-au nimic împotrivă ca băncile să disemineze date legate de tranzacţiile lor cu terţe părţi dacă asta duce la o experienţă de utilizator mai bună. Tot la nivel global, singaporezii (47%) şi americanii (43%) s-au dovedit cei mai deschişi în legătură cu folosirea FinTech ca furnizori de servicii financiare. La polul opus se situează olandezii (doar 22%).