INTERVIU — November 15, 2019 at 6:20 am

IBM CSC: transformarea digitală în procesul educațional

by

Cea de-a opta misiune IBM Corporate Service Corps (CSC) în România a pus accent pe transformarea digitală a sectorului educaţional din România.  Am profitat de ocazie pentru a discuta cu Roma Minenko, Digital Change Architect, IBM Talent & Transformation, IBM UK( rândul de sus, a 2-a din dreapta), despre dezvoltarea de strategii şi practici de vârf ce vizează aplicarea tehnologiilor digitale în educaţie şi pe dezvoltarea metodologiilor de orientare în carieră, centrate pe fiecare elev şi corelate cu abilităţile necesare în era inteligenţei artificiale.

Mihnea Ratte www.instagram.com/mihnearatte/Club IT&C: Cât de importantă este transformarea digitală în procesul educațional?
Roma Minenko: În prezent, suntem martorii digitalizării industriilor, care se bazează pe inovații precum AI, cloud computing, blockchain și analiza datelor. Aceste inovații creează noi locuri de muncă, dar le și modifică pe cele existente, pentru că solicită noi competențe ale forței de muncă.
Până în 2020, se estimează schimbarea a peste o treime din competențele care sunt considerate importante pentru forța de muncă de astăzi, ceea ce înseamnă că sistemele educaționale trebuie regândite. 65% dintre copiii care intră astăzi în școala primară vor avea locuri de muncă complet noi față de cele care există astăzi.
Trebuie să începem să ne pregătim de acum pentru cererea din ce în ce mai mare de competențe high-tech. Acest lucru va permite mai multor persoane să participe și să prospere în economia AI, dar va necesita o realiniere fundamentală a programelor de educație și formare a competențelor – de la școli la universități – cu cerințele reale ale pieței muncii.
Câteva exemple de industrii care necesită din ce în ce mai multe competențe high-tech sunt: Știința & Analiza Datelor și Detectarea Amenințărilor Cibernetice.

Club IT&C: Care sunt provocările sau blocajele potențiale cu care se poate confrunta o instituție în procesul de digitalizare?
Roma Minenko: Educația este un ecosistem complex care necesită coordonare și aliniere, pentru ca o transformare de această amploare să funcționeze bine. Alocarea de resurse pentru sistemul educațional și organisme precum Institutul de Științe ale Educației, alături de care am lucrat în misiunea IBM Corporate Service Corp, este esențială pentru succes, astfel încât toate părțile să lucreze fără probleme.
Poate fi dificil pentru profesori să dobândească abilitățile necesare pentru a utiliza resursele digitale în sălile de clasă. În plus, aceștia trebuie să aibă resursele disponibile pentru a începe să folosească tehnologia în clasă, ceea ce necesită timp și experiență.

Club IT&C: Cum poate fi depășită reticența de a face acești pași importanți în sprijinul digitalizării?
Roma Minenko: Angajații și cadrele didactice acordă adesea cea mai mare atenție colegilor lor, astfel că este esențial să existe profesori cu competențe tehnologice pe care să le împărtășească și cu alți profesori. Profesorii trebuie să știe că tehnologia este utilă pentru ei, dar este esențială și pentru elevii lor, într-o lume cu o economie nouă. O planificare detaliată și o coordonare eficientă pe termen lung sunt esențiale în acest proces de transformare digitală.

Club IT&C: Care ar trebui să fie abordarea unei unități de învățământ pentru a asigura o transformare digitală fluidă și eficientă?
Roma Minenko: Companiile ar trebui să colaboreze strâns cu guvernele și furnizorii de educație, pentru a-și forma o idee despre cum ar arăta un adevărat curriculum al secolului al XXI.
Noi, echipa IBM, credem că informatica avansată este cheia care unește companii, guverne, medii academice și universități, cercetare și startup-uri într-un ecosistem inteligent și funcțional, care stimulează creșterea economică sustenabilă și competitivitatea unei țări.
La IBM, înțelegem și faptul că o transformare de succes necesită coordonarea oamenilor, proceselor și sistemelor, iar reunirea cadrelor didactice, școlilor și administrațiilor și garantarea faptului că practicile didactice sunt înțelese și susținute formal de un sistem IT aliniat vor garanta transformarea digitală.

Club IT&C: Unul dintre principalele blocaje în adoptarea transformării digitale este să știi de unde să începi. Cum construiești o strategie eficientă?
Roma Minenko: România a început deja să construiască și să pună în aplicare o strategie eficientă – țara are o strategie digitală națională și acum implementează un curriculum bazat pe competențe în toată țara, prin formarea și implicarea profesorilor. În plus, deoarece România face parte din UE, există numeroase exemple de dezvoltare și implementare a transformărilor digitale într-un cadru educațional. Împărtășirea experienței la nivel global este esențială.
Deoarece o inițiativă de această natură necesită o viziune pe termen lung, o actualizare a strategiei bazată pe activitatea care a fost deja finalizată ar fi un început bun. Analizarea experiențelor a adus la lumină reușite, iar aplicarea acestora în planificarea viitoare va ajuta la alinierea resurselor necesare pentru o implementare continuă.

Club IT&C: Cum folosim AI în educație?
Roma Minenko: Succesul matematicii din școala elementară este baza succesului STEM. Deseori, profesorilor li se cere să facă mai mult cu mai puține resurse, cum ar fi să ia clase suplimentare cu programe necunoscute. Profesorii se descurcă adesea „de unii singuri” când vine vorba de dezvoltare profesională. Planurile de lecții verificate, de încredere, sunt de obicei greu de găsit în mod constant.
Pentru a-i ajuta pe profesorii din SUA, IBM a creat Teacher Advisor. Teacher Advisor With Watson este un instrument gratuit dezvoltat de IBM, bazat pe AI, care ajută profesorii de matematică din învățământul primar și gimnazial să planifice lecții extrem de eficiente și antrenante pentru toți elevii, inclusiv pentru cei cu probleme de învățare. Acest lucru le permite profesorilor să petreacă mai puțin timp planificând și mai mult timp concentrându-se pe colaborarea cu elevii lor și pe folosirea creativă a materialelor de calitate.

Club IT&C: Mulți elevi termină școala fără abilitățile pe care le cere piața muncii. Cum ajută IBM profesorii și elevii să îmbunătățească rezultatele procesului educațional până la angajare?
Roma Minenko: IBM are un lung istoric de leadership în educație. Oferim cea mai bună tehnologie și talentul necesar pentru a îmbunătăți o educație care să stimuleze inovația, să consolideze alfabetizarea, competențele matematice și științifice ale copiilor și să reproiecteze literalmente sistemul de învățare, lucrând alături de profesori naționali, experți academici și comunități din întreaga lume.
Prin intermediul programului nostru P-TECH (Pathways in Technology Early College High School), creat de IBM în 2011 alături de parteneri educaționali si organizationali de top, pregătim angajații noii ere pentru joburi high-tech cum ar fi securitatea cibernetică, știința datelor, inteligența artificială și cognitive business.
O altă prioritate IBM este creșterea reprezentării femeilor în forța de muncă din domeniul tehnologic, cu ajutorul programului STEM de formare profesională pentru femei.
Programul IBM Skills Academy este o altă inițiativă IBM de formare online pentru studenții din întreaga lume, oferind instruire în tehnologii mobile, securitate cibernetică, analiză și cloud computing, pentru a obține certificari digitale și competențe care să îi facă mai competitivi pe piața muncii. Până în prezent, programul Skills Academy a ajuns la 200 de universități, a instruit 6.000 de membri ai facultăților și 40.000 de studenți din întreaga lume.
IBM va sprijini studenții, angajații și cetățenii să dobândească abilitățile și cunoștințele necesare pentru a se implica eficient și sigur într-o relație cu sistemele cognitive și pentru a realiza noile tipuri de activități și joburi care vor apărea într-o economie cognitivă.