Analiza — March 15, 2020 at 11:44 am

Proiecţii spectaculoase pentru 5G în producţie

by

Creative background, male hand holding a phone with a 5G hologram on the background of the city. The concept of 5G network, high-speed mobile Internet, new generation networks. Copy space, Mixed media.Producţia a fost considerată de multă vreme drept unul din cele mai profitabile exemple pentru tehnologia 5G, iar un recent studiu efectuat de firma de cercetare ABI Research arată că piaţa conexiunilor celulare 5G în domeniul de producţie va atinge 11 miliarde USD până în 2030, cu un ritm anual compus de creştere de 187%!

În cadrul raportului intitulat 5G and edge networks in manufacturing, firma de analiză afirmă că 5G şi edge computing constituie un salt tehnologic care va induce o transformare semnificativă a modelelor de afaceri în toate industriile, inclusiv producţia şi verticalele asociate fenomenului Industry 4.0. Tot ea avertizează însă că, înainte de orice, pentru a capta întreaga valoare a acestui salt, ecosistemele firmelor vor trebui mai întâi să evalueze cum să măsoare corect impactul implementărilor de proiecte 5G şi Edge.

“Actualul proces de digitalizare Industry 4.0 se concentrează asupra metricilor financiare convenţionale, cum ar fi amortizarea investiţiilor, profitul net şi fluxurile de numerar, pentru a măsura eficacitatea 5G şi Edge. Numai că aceste metrici reprezintă instrumente financiare clasice pentru estimarea profitului şi nu ajung la nivelul producţiei efective”, scriu autorii raportului. “Ca atare, entităţile care fac parte din ecosistemul Industry 4.0 trebuie să ia în considerare un set alternativ de metrici, care să adreseze problema modului în care 5G şi Edge ajută producţia pentru a stabili noi reguli operaţionale de gestionare a unei fabrici. Acestea ar putea fi fluxul de producţie, inventarele de materiale şi cheltuielile operaţionale, care să vizeze fluxurile de capital introdus, capitalul blocat în interiorul unităţii şi capitalul care iese din unitate.”

Firma de analiză arată că folosirea unor astfel de instrumente va permite partenerilor din ecosistemele Industry 4.0 (dând ca exemplu ecosistemul format din firmele ABB, Bosch şi Siemens) să instituie o conexiune directă între utilitatea 5G şi ceea ce se petrece la nivel de producţie într-o fabrică. O astfel de conexiune va putea fi utilizată pentru descoperirea unei legături logice între operaţiunile cotidiene din fabrici şi performanţele generale ale firmei, deoarece doar atunci verticalele Industry 4.0 vor dispune de o bază pentru cunoaşterea beneficiilor reale induse de tehnologii precum 5G şi Edge Computing.

La fel de importantă, în opinia firmei de analiză, este capacitatea de a măsura riscurile atunci când e vorba de adoptarea 5G şi Edge. Aceste tehnologii oferă oportunităţi comerciale fără precedent, dar, fiind tehnologii noi, comportă în mod inerent un risc. Bazându-se pe studii proprii anterioare, firma de cercetare arată că firmele din zona de producţie au fost forţate să devină mai flexibile şi, prin aceasta, să investigheze tehnologii precum cele două menţionate, de nevoia de a păstra ritmul creşterii productivităţii, combinată cu nevoia de a spori automatizarea proceselor pentru satisfacerea cererilor în continuă schimbare ale clienţilor şi nevoia de stabilire a unui lanţ fiabil de aprovizionare care să se extindă peste geografii multiple.

“Pentru a înţelege importanţa lanţului de aprovizionare în termeni de avantaje competitive, nu trebuie decât să ne uităm la exemplul Walmart”, scriu autorii studiului. “Walmart este cel mai mare lanţ comercial cu amănuntul din lume, însă nu produce absolut nimic. Tot ceea ce înseamnă această firmă este un lanţ “hiper-eficient” de aprovizionare-desfacere. Iar capacitatea, fiabilitatea, serviciile de calitate şi viteza furnizate de 5G şi Edge Computing vor putea optimiza toate operaţiunile unui astfel de lanţ de aprovizionare-desfacere super-eficient”.

Per ansamblu, firma de analiză notează că o combinaţie în diverse procente dintre cele două tehnologii va pava calea în viitorul imediat către noi valori în mediul de afaceri. Aceste valori vor cuprinde în mare trei aspecte fundamentale: agilitatea şi optimizarea proceselor, asigurarea mai bună şi mai eficientă a calităţii, şi îmbunătăţirea productivităţii.