Analiza — June 1, 2020 at 10:53 am

O industrie mai puţin afectată de pandemie

by

Deja este pe cale să fie cuantificat impactul negativ la nivel global al pandemiei de Covid 19, iar rezultatul nu arată deloc bine. Cu toate astea, cel mai recent buletin emis de IDC arată că această pandemie a generat un efect nesperat de limitat asupra domeniului de servicii globale de telecomunicaţii. Intitulat ,,Worldwide semiannual telecom services tracker”, buletinul IDC arată că în 2020 cheltuielile cu servicii telecom la nivel global vor scădea cu doar aproximativ 1%, ajungând la finele anului la un total de circa 1560 miliarde USD.

Businessman using mobile smartphone and connecting cloud computing service with icon customer network connection. Cloud device online storage. Cloud technology internet networking concept.Cea mai mare piaţă de comunicaţii, compusă din cele două Americi, va cunoaşte doar un declin minuscul de sub 0,1% în comparaţie cu 2019, în vreme ce zonele EMEA şi Asia-Pacific vor scădea mai mult, în principal din pricina audienţei sensibile la preţ din ţările mai sărace din Africa şi Asia. În cifre, Asia-Pacific este prevăzută a înregistra o scădere anuală de 1,4%, până la nivelul de 465 miliarde USD, în vreme ce zona EMEA va înregistra o scădere de 1,2%, ajungând la nivelul de 474 miliarde USD.

Conform IDC, industria telecom s-a dovedit unul din cele mai rezistente sectoare economice în timpul crizei sanitare, însă va continua să fie negativ afectată de efecte globale precum închideri de afaceri, creşterea şomajului, îngheţarea activităţilor turistice şi reducerea cheltuielilor consumatorilor cu produse şi servicii non-esenţiale.

La rândul lui, segmentul de mobilitate, cel mai mare din cadrul domeniului, va afişa o uşoară scădere în 2020 din pricina veniturilor mai mici din servicii de roaming, transferurilor mai reduse de date mobile în urma creşterii numărului celor care lucrează de acasă şi ritmului mai mic de îmbunătăţire a serviciilor de furnizare internet, în special în zona consumatorilor casnici.

IDC mai notează că serviciile telecom şi pay TV vor ajunge la aproape 1600 miliarde USD până la finele acestui an, ceea ce înseamnă o scădere de aproape 1% faţă de 2019. Previziunile arată continuarea acestei scăderi şi în 2021, dar cu un procent mai mic. O asemenea evoluţie se datorează balanţei negative între stimularea cererii de servicii TV din cauza restricţiilor de deplasare şi scăderea puterii de cumpărare din pricina nevoii de previzionare mai bună a cheltuielilor de consum.

În ceea ce priveşte serviciile de date prin infrastructură fixă, acestea sunt prevăzute a creşte cu aproape 3% în 2020, pe măsura creşterii cererii de conectivitate la internet fix determinată de măsurile de izolare impuse. În acelaşi timp, însă, cheltuielile cu serviciile fixe de voce vor continua să scadă, pe măsură ce utilizatorii vor ajunge în măsură tot mai mare să renunţe la serviciile de voce fixă pentru a economisi bani. Simultan, serviciile de voce IP vor supravieţui mai mult deoarece astfel de servicii sunt incluse în pachete de oferte, de obicei.

Studiul IDC pare cumva optimist prin comparaţie cu alte studii de analiză. Luna trecută, de pildă, un studiu efectuat de ABI Research a dat ca rezultat faptul că tendinţa domeniului telecom de a trece pe reţele axate în jurul aplicaţiilor şi operaţiunilor software va primi o lovitură dură din partea perspectivei economice globale şi a crizei Covid 19, cele mai afectate fiind veniturile operatorilor telecom din implementări de proiecte 5G. Scăderea în acest caz este prevăzută a atinge între 20 şi 30% faţă de previziunile de 9 miliarde USD la începutul anului, ceea ce va duce la o amânare a modernizării reţelelor telecom cifrată pe termen scurt la un volum între 2 şi 3 miliarde USD.