Mobilitate — June 30, 2020 at 4:30 pm

Va declanșa pandemia o regândire fundamentală a mobilității lucrătorilor?

by

Doar 12% dintre companii estimează că pandemia va declanșa o regândire fundamentală a mobilității lucrătorilor și 20% se așteaptă ca numărul relocărilor internaționale să scadă în viitor ca urmare a acestei crize, potrivit sondajului PwC Global Mobility Pulse, realizat în 37 de țări la nivel global. Astfel, 44% dintre respondenți au arătat că nu și-au schimbat planurile de mobilitate și că vor reveni la activitatea obișnuită cât mai curând posibil.

crop-person-using-touchpad-on-laptop-at-table-with-4195503Deși multe dintre relocările planificate au fost amânate pe durata pandemiei, 58% dintre companii au spus că le-au dat posibilitatea lucrătorilor să lucreze de la distanță, din țările de origine. Totodată, două treimi din companiile care aveau angajați detașați la începutul pandemiei le-au  oferit varianta de a se întoarce acasă.

”Pandemia de coronavirus continuă să evolueze și să influențeze modul în care facem afaceri și în care lucrăm. Deși multe țări încep acum să revizuiască restricțiile de călătorie, impactul asupra angajaților mobili și al angajatorilor continuă. Însă, după cum arată sondajul, în pofida perturbării actuale, proiectele de mobilitate strategică rămân o prioritate pentru marea majoritate a companiilor care sunt optimiste în privința continuării planurilor de mobilitate după perioada de lockdown”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică al PwC România.

În acest context, 40% dintre respondenți arată că pandemia a avut un impact moderat sau semnificativ asupra capacității angajaților relocați de a-și continua activitățile ca de obicei. Peste jumătate (53%) dintre companiile intervievate au spus că angajații relocați au lucrat de acasă pe perioada de lockdown, iar 33% au precizat că a fost necesară prezența acestora la serviciu.

”Atât OECD, cât și Comisia Europeană au emis recomandări privind stabilirea unor proceduri specifice pentru acești lucrători astfel încât să existe o abordare coordonată între state. Urmând exemplul altor state, România ar fi trebuit să țină seama de aceste recomandări și să implementeze măsuri fiscale și de securitate socială speciale pentru persoanele care nu au mai putut să părăsească teritoriul României din cauza restricțiilor de călătorie și care au continuat să fie prezente și/sau să muncească pe teritoriul țării noastre. În lipsa acestor măsuri, aceste persoane riscă să datoreze în România impozit pe venit și contribuții sociale pe care, poate, nu le-ar fi datorat dacă nu ar fi fost această situație excepțională generată de pandemie și ar fi putut să plece din România”, a arătat Irina Nistor, Director Global Mobility Professionals PwC România.

PwC a efectuat sondajul în rândul a peste 350 de companii din 37 de țări din America de Nord, America de Sud, Europa Centrală și de Est, Marea Britanie, Europa de Vest și Asia Pacific, pentru a evalua impactul COVID-19 asupra mobilității internaționale.

 

Citiți și:

Mobilitatea inteligentă este noua abordare revoluționară a modului de deplasare al oamenilor

Cum să transformi mobilitatea în productivitate securizată