Smart City — April 30, 2019 at 6:56 am

Mobilitatea inteligentă este noua abordare revoluționară a modului de deplasare al oamenilor

by

istock_000019967130smallMobilitatea inteligentă este o modalitate nouă și revoluționară de a ne gândi la modul în care ne deplasăm, unul mai curat, mai sigur și mai eficient. Altfel, experții din domeniu numesc această nouă viziune: ” Zero Emissions, Zero Accidents, Zero Ownership “. Conceptul de mobilitate inteligentă include o gamă largă de moduri de transport: scutere, biciclete (regulate, electrice, pliabile), autobuze, trenuri ușoare, metrou, tramvaie, taxiuri, autovehicule, mersul pe jos, și mai departe lista crește. În plus, utilizatorii au opțiunea de a deține sau împărți. Numai în perioada 2012-2013, piața globală de partajare a autoturismelor a crescut cu 50%, în valoare totală de 3,5 milioane de membri. Până în 2020, este de așteptat să ajungă la 26 milioane. Piețele de leasing, de partajare a mașinilor și de închiriere sunt convergente și în creștere, în timp ce proprietatea autovehiculelor scade.

Conceptul depășește doar formele alternative de transport. Mobilitatea inteligentă este construită pe mai multe principii de bază, precum flexibilitatea, care include modele multiple de transport diferite, eficiența, reprezentând timpul minim de călătorie, integrarea, care cuprinde traseul complet planificat de la ușă la ușă, indiferent de modul de transport utilizat. Mai mult, tehnologie curată cuprinde transportul care se delimitează de vehiculele care cauzează poluare. Iar în final, siguranța este un principiu vital, unde fatalitățile și rănile sunt reduse drastic. Alte două aspecte ale mobilității inteligente sunt accesibilitatea și beneficiul social, ceea ce înseamnă că ar trebui să fie accesibilă tuturor și să ofere o mai bună calitate a vieții. Mobilitatea inteligentă însăși poate beneficia deja de recompense. Cu toate acestea, acesta poate fi, de asemenea, integrată în Smart Cities.

Orașele pot răspunde și pot integra aceste schimbări în planificarea lor. Columbus, Ohio, de exemplu, a început să colecteze date de trafic pentru a identifica și aborda problemele de siguranță înainte de a deveni probleme, de exemplu, identificarea punctelor negre de coliziune pe străzile orașului. Orașul este pe cale să devină primul oraș inteligent din Statele Unite, grație unui grant acordat de Departamentul de Transport al SUA, iar analizarea acestor date va deveni coloana vertebrală a orașului pentru toate viitoarele sale proiecte Smart City. Pentru a rezuma, un oraș inteligent nu răspunde la problemele de trafic prin construirea mai multor drumuri, ci caută alte opțiuni. Opțiunile populare includ încurajarea mersului pe jos, ciclism și utilizarea mijloacelor de transport în comun. Mai multe opțiuni includ rețele de senzori care îi ajută pe călători să vadă și să evite străzile aglomerate, precum și date agregate care pot oferi orașelor numeroase perspective.

Nu există o soluție unică pentru un oraș inteligent, iar exemplele din lumea reală variază de la un district din Coreea de Sud, care a fost construit de la început inteligent până la orașele vechi din Europa care nu au loc pentru a construi și a implementa astfel diverse soluții pentru reducerea numărului de mașini pe șosele. În 2013, în lume au fost estimate ca existând 500 de servicii de partajare a bicicletelor, în 2013, 20% dintre acestea fiind situate în Spania. Orașele cu cele mai mari sisteme de partajare a bicicletelor din țară au fost Barcelona, cu 6.000 de biciclete, Valencia și Sevilla, câte 2.000 fiecare. Totuși, Parisul are cel mai mare sistem de partajare a bicicletelor în Europa, cu 23.000 de biciclete. Barcelona are aproximativ 1,6 milioane de locuitori iarsistemul său de partajare a bicicletelor, Viu Bicing, se estimează că va salva un deces și 2,5 milioane de euro în fiecare an. Sistemul costă utilizatorii doar 47 de euro pe an, presupunând că nu se plătesc comisioane târzii. Utilizatorii se loghează cu un card dedicat în zona unde există un suport pentru împrumutul de biciclete. Dacă bicicleta este returnată în decurs de 30 de minute unui alt suport, utilizatorul nu plătește nimic mai mult. Sistemul funcționează în parteneriat cu orașul, iar rack-urile de biciclete sunt situate peste tot, ceea ce ușurează accesul utilizatorilor.

Un număr tot mai mare de locuitori, peste 5,6 milioane și aproape 1 milion de autovehicule au adus împreună Singapore Transportation Agency Authority (LTA) și Intelligent Transportation Society Singapore (ITSS) pentru a crea un sistem inteligent de transport. Planul strategic Singapore Smart Mobility 2030 este un exemplu al unui proiect inteligent care se concentrează în principal pe transport. Proiectul își propune să fie informativ, interactiv, asistiv și să utilizeze mobilitatea ecologică. Olanda a fost mereu în prim-planul prietenos cu bicicletele. Dar Olanda face mai mult decât să construiască piste de biciclete. Amsterdam are o populație de aproximativ 800.000 de oameni. De 10 ani, s-a angajat într-un proiect bazat pe date pentru a analiza datele pe care le-a colectat cu privire la rezidenții săi. Liderii de proiect au analizat și în cele din urmă au integrat date din cele 32 de departamente ale orașului, care au avut peste 12.000 de baze de date pline de informații. Astfel, a apărut o listă cu 100 de proiecte-pilot. Unul dintre ele, de exemplu, a explorat trecerea de la autocamioane separate pentru colectarea deșeurilor și a materialelor reciclabile la un singur camion pentru ambele. Acest lucru a redus numărul de camioane de gunoi de pe stradă și, având în vedere numeroasele străzi înguste ale orașului Amsterdam, a fost un beneficiu pentru fluidizarea traficului și reducerea poluării.

Un oraș mic, cu 22.000 de locuitori, Woensdrecht, și-a modernizat traseul de biciclete lung de 10 km până la Bergen op Zoom, un oraș învecinat, cu lămpi cu LED-uri care se aprind automat numai atunci când o bicicletă sau o mașină trec. Deși instalarea acestor lumini necesită o investiție considerabilă, acestea utilizează mai puțină energie electrică decât cele incandescente și durează mai mult. În plus, pot fi echipate cu camere și microfoane, receptoare de rețea Wi-Fi, puncte de transmisie 5G viitoare și senzori de calitate a aerului.

Coreea de Sud este unică în faptul că, spre deosebire de multe țări din lume, are terenuri disponibile pentru a construi orașe de la zero. Fără bariera infrastructurii vechi și a clădirilor, țara poate crea ceea ce doresc specialiștii planificatori, așa cum este cazul districtului de afaceri Songdo din Incheon, un oraș de aproximativ 3 milioane de oameni care se află aproximativ o oră la vest de Seul. Songdo a fost construit pe 1.500 de acri de teren recuperat din Marea Galbenă pentru a găzdui circa 300.000 de persoane și a atrage afacerile și școlile internaționale. Orașul are obiective ambițioase, printre care să fie prietenos cu mediul, în acest sens peste 100 de clădiri sunt certificate de LEED, prietenos cu bicicletele și fără autovehicule. Districtul este conectat prin sistemul său de metrou la sistemele de transport din Seoul și Incheon. De asemenea, autobuzele sunt deja în uz și dezvoltatorii promit că au o singură oprire la 12 minute de la fiecare cartier. În plus, se construiește o rețea extinsă de ciclism și stațiile de încărcare EV sunt deja în uz. Încă în desfășurare și probabil înainte de timpul său, Songdo speră să stabilească standardul și să devină un centru pentru inovare și cercetare. Cu toate acestea, oamenii au fost rezervați să se mute, iar populația orașului nu a atins nivelurile așteptate. Iar această problemă oferă un avertisment planificatorilor și dezvoltatorilor, că, deși un oraș poate fi inteligent, trebuie să înțeleagă și să răspundă nevoilor rezidenților.

Mobilitatea inteligentă promite confortul real prin folosirea oricărui mod de transport care se potrivește cel mai bine unui călător cu o durabilitate mai bună și economisirea de bani. Opțiunile pentru implementarea mobilității inteligente sunt deosebit de variate, lăsând municipalităților o mulțime de spațiu pentru a găsi soluții adaptate pentru locuitorii lor. În condițiile în care Organizația Națiunilor Unite prognozează o populație globală de 8,5 miliarde până în 2030, 9,7 miliarde până în 2050 și 11,2 miliarde până în 2100, nevoia de a găsi o soluție mai bună pentru transport devine din ce în ce mai presantă iar acesta este locul unde mobilitatea inteligentă intră în joc.

Cititi și:

Transformarea automobilului ca fenomen disruptiv de viitor

Inteligența artificială devine element crucial de securitate în era IoT

Mobilitatea dincolo de BYOD