EDUCATIE / JOB, MANAGEMENT — July 1, 2021 at 9:09 am

Triplare a randamentului școlar pentru liceele din proiectul ROSE, în perioada 2018-2020

by

Bacalaureatul 2021 încheie un an școlar complet atipic și dificil pentru elevi și cadre didactice, dar marchează și momentul unui nou bilanț al proiectului ROSE (Romania Secondary Education). În cele 728 de licee active în acest proiect în rundele 1 și 2, creșterea promovabilității la bacalaureat, în perioada 2018-2020, a fost de 4,36 puncte procentuale, de trei ori mai mare față de cea înregistrată în liceele din țară care nu sunt incluse în proiect. De asemenea, promovabilitatea la final de an școlar, în clasele terminale, a crescut cu aproape 4 puncte procentuale, de la 93,69% în 2017, la 97,65%, în 2020. ROSE (Romania Secondary Education) este un proiect național de asistență tehnică derulat de Ministerul Educației și Cercetării, în perioada 2015-2022, și finanțat printr-un împrumut de la Banca Mondială. Compania de consultanță în management, Horváth, implementează în consorțiu acest proiect destinat creșterii calității vieții în școala românească.

Alte rezultate importante înregistrate de liceenii din proiectul ROSE includ scăderea ratei de abandon școlar de la 3%, cât era în 2017, la 1,79%, în 2020. În urmă cu patru ani, doar 59% dintre elevii care începeau un an terminal se prezentau la bacalaureat, dar acest procent a crescut cu 17 puncte procentuale în 2020, ajungând la 76%.

Proiectul ROSE este unic în lume prin abordarea integrată unui complex de intervenții, cu implicații la toate palierele instituției de învățământ:

Managementul educațional – prin formarea și dezvoltarea capacității de gestionare a finanțării, stabilirea priorităților de intervenție, formarea resurselor umane;
Managementul clasei – adaptarea relației profesor-elev la nevoile generației actuale, pentru stimularea motivației, a interesului pentru învățare și formarea de atitudini necesare pentru tranziția de la școală la viața de adult;
Management personal – consiliere, coaching sau mentorat al actorilor implicați în actul educațional.

Obiectivele sale sunt: reducerea ratei de abandon școlar în licee și primul an de universitate, creșterea ratei de absolvire și îmbunătățirea performanței la examenul de bacalaureat, și îmbunătățirea tranziției către învățământul superior.

Prof. Radu JugureanuProf. Radu Jugureanu, Team leader asistență tehnică pentru proiectul ROSE, din partea Horváth: „Vorbim adeseori cu mândrie justificată despre olimpici, fără să spunem că ei reprezintă mai puțin de 1% dintre elevii României, dar ne este incomod să discutăm public despre copiii care chiar au nevoie de ajutorul școlii și al societății și reprezintă mai mult de jumătate din totalul elevilor din România. Lor le este dedicat proiectul ROSE și suntem foarte mândri de evoluția pe care am constatat-o în ultimii patru ani. Mulțumesc, în numele colegilor mei care asigură asistența tehnică a proiectului, tuturor profesorilor implicați în ROSE. Munca și efortul lor, prea puțin cunoscute, au o intensitate uriașă, datorită căreia atât de mulți adolescenți și tineri au învățat că ar putea realiza mai mult decât ceea ce ei sau alți oameni credeau că sunt capabili.”

Prof. Radu Jugureanu consideră că rezultatele obținute în liceele ROSE la examenul de bacalaureat din 2020 sunt cu atât mai impresionante, ținând cont de contextul dificil general de pandemie, întreruperea repetată a activității școlare și mutarea cursurilor în online.

Potrivit unei cercetări realizate de echipa de asistență tehnică, în perioada noiembrie 2020-ianuarie 2021, pe un număr de 13.333 de respondenți (60% elevi, 25% părinți și 15% profesori) impactul emoțional al pandemiei tinde să producă afecțiuni socio-emoționale puternice în rândul elevilor, părinților și profesorilor, cu impact mai mare asupra elevilor decât a profesorilor. Studiul, care a măsurat managementul emoțiilor pe mai multe paliere (Atitudine, Vina, Acceptare, Coping adaptiv, Emoție vs. Acțiune, Reflecție și Auto-învățare), arată de exemplu că dacă 10% dintre profesori au o atitudine defetistă, numărul celor care consideră că pot contribui la schimbarea situației este de peste trei ori mai mare (33%), dar în cazul elevilor și părinților, răspunsurile sunt relativ similare: 34% și respectiv 30% cred că nu pot schimba nimic din ceea ce se întâmplă, dar 25% sunt încrezători că pot contribui la schimbare.

„Astăzi începe un nou bacalaureat, cu alți elevi, și le ținem pumnii să aibă cel puțin succesul colegilor lor mai mari. Am încredere că așa va fi, pentru că atât ei, cât și dascălii lor au făcut față bine și anul trecut, în condiții extreme și materiale, și sanitare, și emoționale”, a adăugat Radu Jugureanu.

În proiectul ROSE sunt înscrise, în prezent, 870 de licee, din toate județele țării. Liceele din proiectul ROSE beneficiază în prezent de finanțare și derulează activități încadrate în trei categorii, dar care se realizează în funcție de specificul și nevoile fiecărui liceu:

• activități pedagogice și de sprijin – tutorat, consiliere și orientare, dezvoltare personală, dezvoltare de abilități socio-emoționale;

• activități extracurriculare – vizite de documentare, rețele școlare de colaborare, stagii de practică/ internship, participare la competiții;

• activități de renovare și dotare – mici lucrări de reparații sau modernizare, achiziții de bunuri în scop educațional.