Internet/Telecom — November 29, 2021 at 9:25 am

Românii au experimentat viteze medii de download de 429,17 Mbps la internetul fix și de 30,54 Mbps la internetul mobil

by

image008In contextul pandemiei, retelele fixe si mobile de acces la internet sunt foarte solicitate, prin tot ceea ce presupune scoala online si mutarea muncii acasa. In situatia in care aceeasi conexiune la internet sau aceeasi celula radio sunt folosite concomitent de mai multi utilizatori, desi latimea de banda totala a retelei ramane aceeasi, rata de transfer se partajeaza la numarul de utilizatori simultani. Astfel, conectarea mai multor dispozitive la aceeasi conexiune de internet sau la aceeasi celula radio poate duce, in unele cazuri (de exemplu numar mai mare de utilizatori simultani fata de capacitatea retelei, de regula in cazul retelei mobile) la o performanta diminuata.

Statistici Netograf

Conform statisticilor colectate prin intermediul platformei Netograf, in prima jumatate a anului 2021, pentru cei mai mari 5 furnizori de internet fix, conexiunile la internet fix prin cablu au inregistrat viteze medii de download cu 42% mai mari, atingand nivelul de 429,17 Mbps si viteze medii de upload de 279,83 Mbps, in crestere cu aproximativ 77% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Tendinta de crestere se inregistreaza si la nivelul vitezelor medii pentru internet mobil, in crestere cu aproximativ 30% la download, pana la 30,54 Mbps si cu 7% la upload, atingand 10,97 Mbps fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In ceea ce priveste viteza la internet a principalilor furnizori prezenti pe piata, Netograf arata ca furnizorii de internet mobil le-au oferit utilizatorilor urmatoarele viteze medii de download: Orange Romania – 48,45 Mbps, RCS & RDS – 15,19 Mbps, Telekom Romania Mobile Communications – 18,58 Mbps, Vodafone Romania – 27,83 Mbps. In ceea ce priveste internetul fix furnizat prin cablu, au fost experimentate viteze medii dupa cum urmeaza: Nextgen Communications – 308,34 Mbps (download) si 294,67 Mbps (upload), Orange Romania – 857,62 Mbps (download) si 376,67 Mbps (upload), RCS & RDS – 388,37 Mbps (download) si 329,14 Mbps (upload), Telekom Romania Communications – 308,74 Mbps (download) si 213,4 Mbps (upload) si Vodafone Romania – 243,29 Mbps (download) si 27,81 Mbps (upload). Aceste statistici au rezultat in urma efectuarii unui numar de aproximativ 95.000 de teste valide realizate in cadrul Netograf in primele 6 luni ale acestui an.

Cum se utilizeaza Netograf?

Netograf este instrumentul dezvoltat de ANCOM in beneficiul utilizatorilor ce cuprinde aplicatia web, aplicatia pentru terminale fixe si aplicatii mobile pentru Android si iOS.

Aplicatiile mobile sunt disponibile in magazinele dedicate: App Store pentru terminale cu sistem de operare iOS si Google Play pentru terminale cu sistem de operare Android. De aici se pot instala pe terminalul mobil propriu pe baza contului aferent magazinului respectiv. Aplicatia pentru terminale fixe se descarca si se instaleaza pe terminalul fix accesand linkul aferent de descarcare disponibil pe prima pagina a aplicatiei web.

Pentru a readuce in atentia utilizatorilor de servicii de acces la internet acest instrument, ANCOM deruleaza in prezent o campanie online de informare. Parte din aceasta campanie sunt doua tutoriale postate pe pagina YouTube ANCOM, aici, care descriu pas cu pas modul in care poate fi utilizata aplicatia si chestionarul de pe pagina www.netograf.ro, „Incetul cu incetul se invata internetul”, ce cuprinde informatii despre rolul ANCOM si utilitatea Netograf.

Bine de stiut!

• In cazul serviciului de acces la internet prin retele fixe, viteza depinde atat de calitatea liniei de acces, cat si de echipamentele utilizate (computer, firewall, sistem de operare, router/modem etc.). Astfel, pentru o conexiune mai rapida si mai fiabila, o optiune este conectarea computerului direct la router prin cablu de retea, in loc de accesarea prin WiFi.

• In ceea ce priveste conexiunea la internet prin retele mobile, este bine de stiut ca nivelul de putere a semnalului poate influenta calitatea serviciului de acces la internet. Totodata, propagarea semnalelor radio electrice poate fi perturbata de diferite obstacole, cladiri, denivelari accentuate ale solului si altele asemenea ce pot afecta receptia intr-o anumita locatie. Pentru a avea o calitate adecvata a serviciului de acces la internet, indicatorul grafic al puterii de semnal, afisat pe ecranul terminalului in mod obisnuit, trebuie sa aiba valoarea maxima.

• Este recomandat ca utilizatorii sa afle de ce viteza de internet beneficiaza in realitate, prin realizarea de teste de viteza folosind platforma Netograf. Pentru a avea o imagine cat mai corecta, aceste teste trebuie realizate pe parcursul a cateva zile si la diferite ore ale zilei. Pentru a reclama furnizorului nefunctionarea serviciului la parametri optimi, utilizatorii trebuie sa consulte Procedura de solutionare a reclamatiilor si Procedura de masurare a parametrilor de calitate, ce se regasesc pe site-ul furnizorului.

• Atunci cand exista diferente importante, permanente sau care se repeta la intervale regulate intre viteza proprie si performanta indicata de furnizor in contract, utilizatorii pot beneficia de remedii potrivit prevederilor legale si contractuale.

InfoCentru ANCOM
Detalii despre contractele incheiate cu furnizorii de servicii de acces la internet si despre calitatea acestor servicii sunt disponibile pe InfoCentru ANCOM.