Analiza — June 28, 2022 at 5:03 pm

Centrele de date continuă să aibă probleme mari

by

Conform unui recent studiu elaborat de Uptime Institute, un think-tank de rezilienţă a centrelor de date, în ciuda eforturilor depuse de operatorii de centre de date din întreaga lume pentru a reduce timpii de cădere ai facilităţilor pe care ei le gestionează, severitatea şi impactul financiar al căderilor fermelor de servere continuă să înregistreze o pantă ascendentă.

futuristic techno design on background of fantastic supercomputer data centerRatele căderilor centrelor de date continuă să crească în ciuda investiţiilor mari efectuate de operatori în tehnologii menite prevenirii unor astfel de evenimente. „Impactul global şi costurile căderilor nu se diminuează, aşa cum se spera, ci, în realitate, sunt în creştere,” spun autorii studiului. „Este posibil ca investiţiile efectuate în soluţii de rezilienţă bazate pe cloud şi distribuite să fi ajutat la reducerea impactului căderilor la nivel de locaţie individuală, însă tot ele au generat o complexitate suplimentară a gestionării, susceptibilă de generare de erori.”

Rezultatele studiului arată că, deşi centrele de date sunt mai fiabile acum decât în trecut, graţie deceniilor de inovaţii, investiţii şi management mai performant, dependenţa în creştere a societăţii de astfel de facilităţi înseamnă apariţia mai deasă de căderi majore. Datele strânse arată că fenomenele disruptive şi costurile căderilor sunt, în realitate, pe o pantă ascendentă.

Una din cinci organizaţii a raportat că a suferit o cădere ‘serioasă’ sau ‘severă’ în ultimii trei ani. În acelaşi timp, procentul căderilor care generează costuri de peste 100.000 USD firmei afectate a explodat în ultimii ani, mai bine de 60% din căderi ducând actualmente la pierderi totale de peste 100.000 USD, ceea ce reprezintă aproape o dublare a procentului de acum trei ani. Similar, procentul căderilor care au generat pierderi de peste 1 milion USD a crescut de la 11 la 15% în  aceeaşi perioadă de timp.

De asemenea, conform studiului, timpii căderilor au crescut. Aproape 30% din căderile din 2021 au durat peste 24 de ore, ceea ce înseamnă o creştere îngrijorătoare faţă de procentele de până în 10% din anii precedenţi. Studiul arată că aceste căderi sunt din ce în ce mai des atribuite unor probleme de reţea, software şi sisteme ale centrelor de date, ca urmare a faptului că dimensiunile infrastructurilor digitale care stau la baza extinderii implementărilor de soluţii cloud sunt în permanentă creştere.

„Creşterea folosirii de servicii cloud a schimbat caracteristicile căderilor în ultimii ani,” notează autorii studiului. „Aceste căderi sunt din ce în ce mai probabil să fie generate de erori software, de sisteme sau de configurare, ca o reflexie a complexităţii în creştere a IT-ului şi a networking-ului asociat.”

Uptime Institute susţine că situaţia se va îmbunătăţi în timp, dar, deocamdată, astfel de căderi vor continua să existe. Pe baza datelor acumulate, firma prevede că, pe termen mediu, vor continua să existe cel puţin 20 de astfel de incidente serioase, cu efecte majore asupra organizaţiilor, în fiecare an, la nivel mondial.