Analiza — October 25, 2023 at 11:58 am

10 tendințe strategice în tehnologie pentru anul 2024

by

Gartner a publicat cele 10 tendințe tehnologice strategice de top pe care organizațiile trebuie să le aibă în vedere pentru 2024. Analiștii și-au prezentat concluziile în cadrul Gartner IT Symposium/Xpo de la Orlando, Florida.

„Perturbările tehnologice și incertitudinile socio-economice necesită disponibilitatea de a acționa cu îndrăzneală și sporește în mod strategic reziliența față de răspunsurile de circumstanță”, a declarat Bart Willemsen, VP Analyst la Gartner. „Liderii IT se află într-o poziție unică de a stabili din punct de vedere strategic un parcurs prin care investițiile în tehnologie să contribuie la susținerea succesului afacerii lor, în pofida acestor incertitudini și presiuni.”

Gartner_chris-top-trends-releas-image„Ei și alți directori trebuie să evalueze impactul și beneficiile tendințelor tehnologice strategice, dar aceasta nu este o sarcină simplă, având în vedere rata în creștere a inovației tehnologice”, a declarat Chris Howard, VP Analyst și Chief of Research la Gartner. „De exemplu, inteligența artificială generativă și alte categorii de inteligență artificială oferă noi oportunități și este cea care dirijează mai multe trenduri. Dar obținerea de valoare pentru afacere prin utilizarea durabilă a inteligenței artificiale necesită o abordare coordonată a adoptării pe scară largă, cu atenție la riscuri”, a completat Chris Howard.

Principalele tendințe strategice în tehnologie pentru 2024 sunt:

AI generativă democratizată
Inteligența artificială generativă (GenAI) devine democratizată prin confluența modelelor masiv pre-instruite, a cloud computing-ului și a open source, făcând aceste modele accesibile lucrătorilor din întreaga lume. Până în 2026, Gartner estimează că peste 80% dintre organizații vor fi folosit API-uri și modele GenAI și/sau implementat aplicații compatibile GenAI în medii de producție, față de mai puțin de 5% la începutul anului 2023.

Aplicațiile GenAI pot face accesibile și disponibile pentru utilizatorii de afaceri surse vaste de informații – interne și externe. Aceasta înseamnă că adoptarea rapidă a GenAI va democratiza în mod semnificativ cunoștințele și abilitățile la nivelul organizațiilor. Modelele lingvistice mari (Large Language Models – LLM) permit companiilor să își conecteze angajații din domeniul cunoașterii într-un stil conversațional cu o înțelegere semantică bogată.

Managementul încrederii, riscului și securității în AI
Democratizarea accesului la AI a făcut și mai urgentă și clară necesitatea managementului încrederii, riscurilor și securității în AI (AI Trust, Risk and Security Management – TRiSM). Fără un cadru adecvat, modelele AI pot genera rapid efecte negative care scapă de sub control, eclipsând orice performanță pozitivă și câștigurile societale pe care AI le facilitează. AI TRiSM oferă instrumente pentru ModelOps, protecție proactivă a datelor, securitate specifică IA, monitorizare a modelelor (inclusiv monitorizarea deviației datelor, a deviației modelului și/sau a rezultatelor neintenționate), precum și controlul riscurilor pentru intrările și ieșirile către modele și aplicații terțe.
Gartner estimează că până în 2026, organizațiile care aplică controale AI TRiSM vor crește acuratețea luării deciziilor prin eliminarea până la 80% din informațiile alterate și ilegitime.

Dezvoltare augmentată de AI
Dezvoltarea augmentată de AI reprezintă utilizarea tehnologiilor AI, cum ar fi GenAI și învățarea automată, pentru a ajuta inginerii software în proiectarea, codificarea și testarea aplicațiilor. Ingineria software asistată de AI îmbunătățește productivitatea dezvoltatorilor și permite echipelor de dezvoltare să răspundă cererii tot mai mari de software pentru a conduce afacerea. Aceste instrumente de dezvoltare bazate pe inteligență artificială le permit inginerilor software să petreacă mai puțin timp scriind cod, astfel încât să poată aloca mai mult timp unor activități strategice, cum ar fi proiectarea și compoziția unor aplicații de afaceri convingătoare.

Aplicații inteligente
Aplicațiile inteligente includ inteligența – pe care Gartner o definește ca adaptare învățată pentru a răspunde în mod adecvat și autonom – ca o capacitate. Această inteligență poate fi utilizată în multe cazuri de utilizare pentru a spori sau automatiza mai bine munca. Ca o capacitate fundamentală, inteligența în aplicații cuprinde diverse servicii bazate pe inteligență artificială, cum ar fi învățarea automată, stocarea vectorilor și datele conectate. În consecință, aplicațiile inteligente oferă experiențe care se adaptează dinamic cerințelor utilizatorului.

Există o nevoie și o cerere clară pentru aplicații inteligente. 26% dintre directorii executivi intervievați în cadrul 2023 Gartner CEO and Senior Business Executive Survey au citat lipsa de talente drept cel mai dăunător risc pentru organizația lor. Atragerea și reținerea talentelor este prioritatea principală a directorilor executivi în ceea ce privește forța de muncă, în timp ce AI a fost desemnată tehnologia care în următorii trei ani va afecta cel mai semnificativ industriile în care activează organizațiile lor.

Forță de muncă augmentată-conectată
Forța de muncă augmentată-conectată (Augmented-connected workforce – ACWF) este o strategie de optimizare a valorii generate de lucrătorii umani. Necesitatea de a accelera și extinde talentele dirijează tendința ACWF, care folosește aplicații inteligente și analiza forței de muncă pentru a genera contextul și îndrumările de zi cu zi necesare pentru a sprijini experiența, bunăstarea și capacitatea forței de muncă de a-și dezvolta propriile abilități. În același timp, ACWF generează rezultate de afaceri și un impact pozitiv pentru părțile implicate.

Până în 2027, 25% dintre CIO vor folosi inițiativele din domeniul forței de muncă augmentate-conectate pentru a reduce cu 50% timpul de atingere a competențelor pentru rolurile cheie.

Managementul expunerii continue la amenințări
Managementul expunerii continue la amenințări (Continuous threat exposure management – CTEM) este o abordare pragmatică și sistemică care permite organizațiilor să evalueze în mod continuu și consecvent accesibilitatea, expunerea și exploatarea activelor digitale și fizice ale unei organizații.

Alinierea obiectivelor de evaluare și remediere CTEM cu vectorii de amenințări sau proiectele de afaceri, mai degrabă decât cu o componentă de infrastructură, evidențiază nu numai vulnerabilitățile, ci și amenințările care nu pot fi corectate.

Până în 2026, Gartner estimează că organizațiile care își prioritizează investițiile în securitate pe baza unui program CTEM vor înregistra o reducere cu două treimi a apariției breșelor de date.

Clienții mașină
Clienții mașină (numiți și „custobots”) sunt actori economici non-umani care pot negocia și cumpăra în mod autonom bunuri și servicii în schimbul efectuării de plăți. Până în 2028, vor exista 15 miliarde de produse conectate care vor avea potențialul de a se comporta ca un client, numărul acestora urmând să crească în următorii ani cu alte câteva miliarde. Această tendință de creștere va fi sursa unor venituri de trilioane de dolari până în 2030 și va deveni în cele din urmă mai semnificativă decât apariția comerțului digital. Considerațiile strategice ar trebui să includă oportunități fie de a facilita acești algoritmi și dispozitive, fie chiar de a crea noi custoboți.

Tehnologie durabilă
Tehnologia durabilă este un cadru de soluții digitale utilizate pentru a permite obținerea unor rezultate de mediu, sociale și de guvernanță (Environmental, Social and Governance – ESG) care susțin pe termen lung echilibrul ecologic și drepturile omului. Utilizarea tehnologiilor precum inteligența artificială, criptomonedele, Internet of Things și cloud computing produc o îngrijorare cu privire la consumul de energie și impactul asupra mediului. Acest lucru determină o nevoie de a se asigura că utilizarea IT-ului devine mai eficientă, circulară și durabilă. De fapt, Gartner preconizează că până în 2027, 25% dintre CIO vor vedea compensația personală în relație directă cu impactul lor asupra tehnologiei durabile.

Ingineria platformei
Ingineria platformei (Platform engineering) este disciplina de construire și operare a platformelor self-service de dezvoltare internă. Fiecare platformă este un strat, creat și întreținut de o echipă de produs dedicată, conceput pentru a sprijini nevoile utilizatorilor săi prin interfațarea cu instrumente și procese. Scopul ingineriei platformei este de a optimiza productivitatea, experiența utilizatorului și de a accelera livrarea valorii pentru afacere.

Platforme industriale cloud
Până în 2027, Gartner estimează că peste 70% dintre organizații vor folosi platformele cloud din industrie (Industry cloud platform – ICP) pentru a-și accelera inițiativele de afaceri, în creștere de la mai puțin de 15% în 2023. ICP-urile abordează rezultatele de afaceri relevante pentru industrie combinând serviciile de bază SaaS, PaaS și IaaS într-o ofertă unică de produse cu capabilități compozabile. Acestea includ, de obicei, o data fabric din industrie, o bibliotecă de capabilități de afaceri implementate, instrumente de compunere și alte inovații ale platformei. ICP-urile sunt oferte de cloud personalizate specifice unei industrii și pot fi adaptate în continuare nevoilor unei organizații.

Cele mai importante trenduri tehnologice strategice din acest an evidențiază acele tendințe care vor genera perturbări și oportunități semnificative pentru CIO și alți lideri IT în următoarele 36 de luni. Clienții Gartner pot afla mai multe în Raportul special Gartner „Top Strategic Technology Trends for 2024”.