Esential — February 13, 2016 at 7:58 am

Cloud profits

by

istock_000021223767medium-216x300Mai multe studii efectuate în prima parte a acestui an în context european dezvăluie faptul că din ce în ce mai multe firme mici trec la cloud computing. Dacă o asemenea concluzie nu este surprinzătoare, mai puţin aşteptat este motivul pentru care se petrece această schimbare.

În esenţă, firmele mici nu apelează la cloud din raţiuni financiare, unul din punctele forte promovat de fanii acestui concept de-a lungul anilor, ci din raţiuni de funcţionalitate. Studiile arată că soluţiile cloud sunt folosite mai ales pentru stocare de date, diseminare de fişiere şi e-mail. Iar cauza din spatele acestui fenomen este reprezentată de creşterea mobilităţii forţei de muncă şi de facilitarea accesului la date.

Unul din studii, denumit June 2015 Small Business Pulse Survey şi realizat de The Alternative Board, o firmă de consultanţă IT, arată că principala motivaţie a trecerii la cloud de către firmele mici a reprezentat-o nevoia de creştere a mobilităţii şi productivităţii forţei de muncă (22%), precum şi furnizarea de acces mai rapid şi mai facil la date (21%). În acelaşi timp, doar 8% din respondenţii la studiu au căutat soluţii cloud din raţiuni de economii de costuri, şi doar 10% s-au mutat în cloud din raţiuni de reducere a riscurilor.
Mai mult, circa 57% din cei intervievaţi au declarat că migrarea la sisteme cloud a decurs destul de bine, fără probleme deosebite. În acelaşi timp, studiul a descoperit că grija faţă de problemele de securitate creşte invers proporţional cu nivelul de înţelegere a conceptului de cloud computing. Mai exact, dacă 44% din cei cu un nivel scăzut de înţelegere a conceptului s-au arătat preocupaţi de securitate, procentul respectiv a scăzut la doar 34% în cazul celor cu un nivel profund de înţelegere al conceptului.

Rezultatele unor astfel de studii demonstrează că proprietarii de afaceri mici sunt mai puţin îngrijoraţi de furturile de date şi mai preocupaţi de găsirea unor servicii eficiente, care să aducă funcţionalităţi noi pentru clienţi şi să întărească mobilitatea şi productivitatea angajaţilor firmei. Asta nu înseamnă, conform autorilor studiilor, că potenţialii clienţi nu mai sunt interesaţi de chestiunile legate de securitate, ci mai degrabă că furnizorii de servicii cloud au înţeles foarte bine mesajul legat de grija faţă de securitate a clienţilor din anii trecuţi şi au luat măsuri în consecinţă pentru atenuarea până la dispariţie a surselor pentru asemenea îngrijorări.

Din păcate, astfel de studii nu au ajuns să cuprindă şi ţări precum România. Lipsa unor statistici legate de universul cloud în România nu face altceva decât să întârzie cu ani de zile adoptarea acestui concept de către întreprinderile mici şi mijlocii autohtone. Iar efectele nu au, într-un asemenea context, cum să fie benefice pentru economia locală în ansamblul ei.