Evenimente — April 26, 2016 at 1:30 pm

Căutând noi oportunități

by

CapacityBalkanstBucureştiul a fost recent locaţia de întâlnire a unora din cei mai importanţi jucători de pe piaţa internaţională de gros a comunicaţiilor. Sub denumirea Capacity Balkans, evenimentul, organizat sub forma unor runde de contacte de afaceri, a adus împreună exploratori de noi oportunităţi de afaceri din Vestul Europei, spaţiul ex-sovietic, România şi ţările balcanice, şi operatori din Extremul Orient.

Care este fundalul organizării unui asemenea eveniment, mai degrabă de match making, în România? Conform organizatorului, firma britanică de evenimente dedicate Capacity Media, evenimentul a devenit necesar în urma evoluţiilor recente de pe piaţa internaţională de gros din domeniul comunicaţiilor. Acea piaţă unde comunicaţiile nu se vând la gram şi minut, ci la tonă şi milioane de minute.

La sfârşitul anului trecut, Capacity Media a realizat un raport cuprinzător privitor la starea si evolutia pietei de gros in comunicatii, asa-numita "Telecom Wholesale Market". Câteva din concluziile trase în cadrul acelui raport ar putea constitui răspunsuri legate de motivele organizării unui asemenea eveniment de match making la Bucureşti.

Conform raportului, a devenit evident că anul trecut companiile carrier din domeniul telecom (engrosiştii telecom) şi-au accentuat încercările de a găsi noi surse de venituri de pe pieţele telecom. Una din măsurile luate a fost aceea a extinderii masive de portofolii de servicii, şi asta în urma intensificării concurenţei practic pe toate segmentele de piaţă.

Consecinţa a fost aceea a concentrării activităţii companiilor de profil pe segmentul clienţilor tip întreprindere. De ce? La rândul lor, în pregătirea traiului în cadrul noului univers digital, întreprinderile caută să-şi crească prezenţa şi amprenta de piaţă prin intermediul soluţiilor tot mai performante de conectivitate. În acelaşi timp, aceste soluţii tind să devină tot mai complexe, pe măsură ce beneficiarii se confruntă cu noi provocări complexe generate de noul univers digital.

Ca răspuns la o asemenea situaţie, companiile en-gros din domeniul telecom devin tot mai interesate de a include, pe lângă oferta tradiţională, oferte din zona securităţii şi a cloud computing-ului, zone în care ele îşi dezvoltă actualmente tehnologiile şi expertiza necesare pentru generarea de avantaje competitive ale ofertelor adresate pieţei. Concepte precum Software Defined Networks (SDN) sunt deja angajate de tot mai multe firme telecom, alături de investiţii în dezvoltarea de reţele LTE şi 5G. Iar dacă la toate astea se adaugă conceptele Internet of Things (IoT) şi Machine to Machine (M2M), se poate vedea uşor că bătăliile viitorului vor fi duse în zona existenţei infrastructurilor optime de telecomunicaţii pentru a se putea oferi astfel de concepte şi servicii clienţilor finali.

Conform autorilor raportului, pentru Europa, zona din care face şi România parte, bătălia specifică a marilor companii telecom en-gros se va da în anii următori în privinţa dobândirii unui statut de furnizori de comunicaţii unificate.

Tabloul european este completat de testările legate de reţelele LTE şi de serviciile internet wireless, un domeniu în creştere explozivă în urma creşterii explozive a mobilităţii pe bătrânul continent.

Ce au de-a face toate cele de mai sus cu România, o ţară marcată de cvasi-stagnare generală în ultimii ani? Absolut nimic, dacă situaţia este privită doar din perspectiva pieţei locale în sine. Cu a abordare cu totul diferită, situaţia se schimbă însă radical.

Atuurile curente ale României se regăsesc în sfera geopolitică. Ţara este relativ stabilă politic şi social, este membră UE şi, ca atare, se supune reglementărilor comunitare, şi se găseşte sub pavăza de securitate oferită de NATO şi UE.

Motive extrem de importante pentru care această ţară poate deveni, cu adevărat, o placă turnantă între Vest şi Est.

De altfel, în opinia câtorva dintre actorii telecom români prezenţi la eveniment, motivul plăcii turnante este cel fundamental pentru organizarea la Bucureşti a unui asemenea eveniment. Mai simplu spus, dezvoltarea explozivă a afacerilor din zona Orientului Apropiat şi a Turciei, îndeosebi, face ca una din soluţiile cele mai ieftine de furnizare servicii complexe de telecomunicaţii de către giganţii telecom din Vest să fie aceea a trecerii cu cablurile optice de mare capacitate pe teritoriul carpatin.

Dincolo de aceasta, prezenţa multor companii telecom din spaţiul ex-sovietic şi a câtorva firme mari din Orientul Îndepărtat a avut rolul de a pigmenta şi cu alte nuanţe un tablou telecom regional axat din ce în ce mai mult pe afaceri corporatiste.