Mobilitate, Pharma & Health — April 23, 2018 at 7:44 am

Tehnologia schimbă medicina pe alte meleaguri

by

iot-health-telehealthNu putem vorbi despre lucruri (benefice) care se petrec în România şi este posibil să nu putem vorbi despre aşa ceva încă multă vreme, dar în multe locuri din lume tehnologia, cum ar fi cea a mobilităţii, începe deja să schimbe radical actul medical. Ok, teancurile de hârtii continuă să existe în cadrul multor entităţi furnizoare de servicii de sănătate, însă apariţia şi extinderea aplicaţiilor mobile începe să schimbe treptat situaţia.

Cum? Cele mai multe astfel de aplicaţii accesează sistemele de fişe medicale electronice (generic denumite EMR). După câteva tentative abandonate de a porni mai devreme astfel de metode, lucrurile par să se fi aşezat în fine pe un făgaş stabil după ce s-au depus eforturi de modificare a aplicaţiilor în sensul performanţelor şi gradului de folosire a lor.

Un nou studiu asupra profesioniştilor din sănătate publicat de către principala organizaţie mondială de profil,  Healthcare Information and Management Systems Society (HIMSS) a descoperit că, în mod firesc, primele două priorităţi ale profesioniştilor din domeniul medical sunt legate de siguranţa pacienţilor şi cibersecuritate. Însă următoarele două priorităţi citate sunt legate de fluxurile de lucru şi de data analytics/business intelligence (BI). Acest fapt sugerează că furnizorii de servicii de sănătate s-au apucat să reorchestreze procesele de lucru pe baza cantităţilor masive de date colectate în sistemele EMR.

Acelaşi studiu arată, însă, că bugetele şi personalul rămân probleme majore pentru furnizorii de servicii de sănătate de oriunde. Conform rezultatelor, cele mai multe spitale majore (63%) previzionează că menţină constant bugetul alocat IT-ului (21%) sau chiar să îl reducă (42%). Mai bine de jumătate din respondenţi (51%) au spus că organizaţia din care fac parte a ales să stea pe loc din punct de vedere al iniţiativelor IT din pricina provocării reprezentate de forţa de muncă. La fel ca în cele mai multe industrii, organizaţiilor din domeniul sănătăţii le vine greu să atragă şi să reţină profesionişti IT care dispun de abilităţile cerute de construirea şi întreţinerea unor aplicaţii avansate.

Cu toate astea, furnizorii de servicii de sănătate par în special dornici să adopte mobile computing ca pe un instrument esenţial de transformare digitală a afacerii. 90 la sută din organizaţii intenţionează să implementeze o iniţiativă de mobile computing. Dispozitivele mobile sunt sau vor fi cel mai des utilizate în oficiile asistentelor şi infirmierelor, birourile administrative şi saloanele pacienţilor. Mai bine de jumătate din toţi respondenţii se aşteaptă, de asemenea, ca aplicaţiile mobile să fie extinse la echipele de intervenţie clinică şi personalul administrativ.

Alte studii arată că aplicaţiile mobile au devenit critice şi pentru o gamă largă de alte aplicaţii domestice ale sănătăţii, cum ar fi grija faţă de pacienţi la domiciliu, o metodă menită să reducă costurile sănătăţii prin reducerea numărului de internări ale pacienţilor în unităţile sanitare. Un raport emis de IDTechEx Research, de pildă, arată că doar în 2017 au fost investite, la nivel global, 4,7 miliarde USD în diverse tehnologii digitale. Însă o mare parte din aceste investiţii nu au fost efectuate de furnizori tradiţionali de servicii de sănătate. Raportul constată că vendori de tehnologie precum Amazon, Apple şi Alphabet investesc masiv acum în aplicaţii de mobile health, motivate de îmbătrânirea generală a populaţiei. Iar folosirea multor din aceste aplicaţii ar putea fi în cele din urmă încurajată de asiguratori pentru a menţine cât mai multe persoane departe de spitale dacă nu au strictă nevoie.

Este clar că schimbarea digitală pătrunde încet încet în domeniul sanitar, oricare ar fi ritmul ei. Iar pacienţii încep să aprecieze potenţialul acestor aplicaţii de sănătate. Un alt studiu recent de consumator efectuat de NTT Data Services, un furnizor de servicii IT, arată că pacienţii deja obişnuiţi cu tehnologia încep să observe cât de diversă a început să fie experienţa digitală în domeniul sanitar. Dintre aceşti pacienţi, 78 la sută spun că experienţa de consumator digital are nevoie de îmbunătăţire, în vreme ce 50 la sută spun că şi-a abandona medicul curant pentru o experienţă digitală mai bună.

Evident că nu toţi pacienţii sunt obişnuiţi cu noile tehnologii. Însă atunci când vine vorba de capacitatea de a plăti o factură medicală, cresc şansele ca pacienţii obişnuiţi cu tehnologia să aibă acces la un plan de asigurări medicale prin care să se asigure de plata furnizorului de servicii medicale. Fie şi doar din acest motiv, ci mai mulţi furnizori de servicii de sănătate vor descoperi în curând că dispozitivele şi aplicaţiile mobile încep să devină echipamente standard în procesul de furnizare a serviciului. Unde e România în tot acest peisaj?? Probabil că undeva dincolo de orizontul vizibil al trecutului, din nefericire.