Analiza — May 2, 2018 at 7:30 am

Către un joc în trei

by

Piata cloudConform rezultatelor financiare făcute publice în cursul ultimelor săptămâni, piaţa globală a cloud-ului public începe tot mai mult să semene cu o piaţă oligarhică, în care jocurile sunt făcute între trei actori principali: Amazon, Microsoft şi Google. Nimeni nu ştie acum cât de bun sau de rău este acest fapt pentru viitorul acestei pieţe.

Amazon Web Services (AWS) pare să-şi fi revenit la începutul acestui an după câţiva ani de scădere constantă a ratei de creştere. O scădere care a mers de la 78% către sfârşitul lui 2015 până la nivele de 40-45% în trimestrele anului trecut. În primul trimestru al acestui an, însă, rata de creştere a furnizorului de servicii a renăscut la 49%, ceea ce a făcut ca veniturile să ajungă la 5,4 miliarde USD, în vreme ce firma mamă, Amazon.com, a raportat atingerea unor venituri globale de 51 miliarde USD.

Analiştii pun o bună parte a acestor rezultate pe seama faptului că eforturile AWS de a micşora barierele din calea firmelor care doresc să utilizeze serviciile de machine learning şi inteligenţă artificială puse la dispoziţie de AWS au dus la o creştere de 250% a numărului de utilizatori activi în ultimul an. Simultan, alte eforturi de a a lua locul Oracle din preferinţele utilizatorilor enterprise de baze de date încep şi ele să dea roade, numărul de utilizatori pentru serviciul relaţional de baze de date Aurora pus la dispoziţie de AWS dublându-se în ultimul an.

La rândul lor, rezultatele financiare Microsoft, publicate aproape simultan cu cele ale Amazon, arată o creştere impresionantă, de 58%, a veniturilor din cloud obţinute de gigantul software. Valoric, veniturile totale ale diviziei de produse comerciale cloud ale Microsoft au atins 6 miliarde USD, în vreme ce veniturile diviziei de servere şi servicii cloud au crescut cu 20%, ajungând la 6,3 miliarde USD, pe baza creşterii cererii pentru platforma Azure de cloud public, care de una singură a atins o rată de creştere a veniturilor de 93%.

VEEAM GDPRÎn fine, cu doar câteva zile în urmă, firma mamă pentru Google, Alphabet, a publicat primele rezultate financiare trimestriale pentru 2018, conform cărora veniturile globale au atins 31 miliarde USD pentru primele trei luni ale anului, iar încasările nete au atins 9,4 miliarde USD. Oarecum paradoxal în urma scandalului Facebook-Cambridge Analytica, responsabilii Google au anunţat chiar semnarea uner contracte de natură “strategică” mai mare cu clienţi de mari dimensiuni în zona cloud, explicaţia oferită fiind aceea că Google şi-a luat de multă vreme angajamente concrete de a respecta şi implementa prevederi ale unor regulamente mai stricte de protecţie date, cum ar fi GDPR.

Analiştii arată că succesul celor trei firme nu are absolut nimic de a face cu o bătălie între ele pentru furt de cote de piaţă, aşa cum ar fi, poate, de aşteptat. Din contra, cei care sunt supuşi unui proces extrem de dureros de supravieţuire pe această piaţă de servicii publice sunt operatorii cloud de dimensiuni mici şi medii. Datele colectate de analişti arată că primii trei furnizori de cloud controlează actualmente aproape trei sferturi din piaţă, iar tendinţa este ca acest procent să crească.