EDUCATIE / JOB — June 29, 2021 at 11:14 pm

Educație digitalizată dar și educație digitală

by

Microsoft România și Fundația EOS, parteneriat de durată pentru adaptarea învățământului românesc la metodele și nevoile unui viitor care a început deja

E-learning online education or internet encyclopedia concept. Open laptop and book compilation in a classroom.Modelele și metodele de învățare evoluează constant în direcția digitalizării, iar elevii și studenții din prezent au nevoie de o pregătire adecvată pentru profesiile din viitor – aceasta este o realitate ce a început să prindă contur la finalul ultimului deceniu, și care a fost accelerată de evenimentele din ultimul an. Pregătirea elevilor începe însă cu pregătirea profesorilor (din punct de vedere didactic și tehnologic), iar digitalizarea „de urgență” de până acum a sistemului de învățământ trebuie să continue cu un plan pe termen lung, așezat pe calcule care să maximizeze efectul pentru generațiile ce vor veni.

Noi tehnologii, precum automatizarea și inteligența artificială accelerează cererea de competențe digitale, iar România trebuie să facă eforturi pentru a le facilita cetățenilor săi accesul la acestea, cu atât mai mult cu cât se află pe locul 26 din 27 în Raportul Indicelui DESI 2020. Din acest punct de vedere sunt necesare programe de studiu flexibile, care să faciliteze educația și reconversia profesională în direcția economiei digitale, nu doar digitalizarea sistemelor și subiectelor existente.

Microsoft România și Fundația EOS au pus, încă de acum câțiva ani, bazele unui parteneriat solid, prin care își propun să contribuie, alături de instituțiile de învățământ din țară, la rezolvarea acestor provocări. Numeroase programe și proiecte au fost, și sunt, derulate în această direcție, toate având drept scop îmbunătățirea și consolidarea competențelor digitale, atât în rândul elevilor, cât și al profesorilor români, precum și actualizarea metodelor de predare, astfel încât România să dispună, în viitor, de o resursă umană aliniată cu tendințele de pe piața muncii. În total, în ultimul an,  aproximativ 13.000 de persoane (dintre care 4.760 de cadre didactice și aproximativ 6.000 de elevi și studenți), au luat parte la programele din acest parteneriat, cu scopul de a-și dezvolta și/sau îmbunătăți competențele digitale, iar peste 2.000 de indivizi (atât elevi/studenți, cât și profesori) au obținut certificări Microsoft.

Detalii despre fiecare dintre programele derulate în cadrul acestui parteneriat:

Destinat profesorilor, programul Microsoft Certified Educator (MCE) are ca scop sprijinirea cadrelor didactice în a se perfecționa din punct de vedere digital și a integra metodele digitale de predare în activitatea lor, precum și pentru a-i antrena pe aceștia într-un proces de învățare continuă. Programul a fost recunoscut în mod oficial de Ministerul Educației, și echivalat cu 15 credite profesionale, iar din noiembrie 2020 și până în prezent, 1.422 de cadre didactice au obținut acreditarea de Educator Certificat Microsoft (Microsoft Certified Educator), numărul celor care se înscriu fiind în creștere.

În paralel, Școala Parteneră Microsoft este un program care are ca scop formarea unui un ecosistem național de minim 100 de școli partenere, care utilizează Office 365 și soluțiile dezvoltate de Microsoft pentru domeniul educației. Acest demers este menit să faciliteze transformarea digitală în școlile din România, cu ajutorul Microsoft Education Transformation Framework, un ghid adresat specialiștilor din educație. Cele 100 de școli au început deja un proces digitalizare, 500 de cadre didactice urmând să obțină statutul de Microsoft Certified Educator (MCE), la finalul acestui program (în luna iunie 2021).

„Tehnologia evoluează atât de repede. Este incredibil să vedem cât de multe inovații au apărut în ultima perioadă de timp. Microsoft susține evoluția prin tehnologie. Suntem foarte bucuroși să vedem interesul pe care elevii și studenții din România îl arată în ceea ce privește dezvoltarea competențelor digitale, cu atât mai mult cu cât numeroase studii efectuate la nivel global arată că job-urile viitorului vor fi puternic legate de tehnologie. Iată că, astăzi, tinerii au șansa de a deprinde cât mai multe dintre aceste abilități, conturându-și astfel viitorul. Prin parteneriatul pe care îl desfășurăm cu Fundația EOS, ne propunem să contribuim la consolidarea sistemului de învățământ prin digitalizare, pentru că tehnologia este viitorul, iar România are toate elementele necesare pentru a deveni un model de bune practici în acest sens”, a declarat Daniel Rusen, Director de Marketing și Operațiuni, în cadrul Microsoft România.

Gama de competențe digitale necesare este una variată – și include și nevoi de cunoștințe și tehnologii mai avansate. În acest context, a fost implementat pe parcursului anului 2020, programul Cloud Employability Accelerator, în parteneriat cu 11 universități din România, cu scopul de a îndruma studenții care urmează alte specializări decât cele din sfera IT spre cariere în acest domeniu. Astfel, aceștia au asistat la cursuri de Azure Cloud, Office 365, PowerPlatform și Dynamics, obținând certificări tehnice Microsoft – 808 de utilizatori s-au înregistrat, aceștia accesând și finalizând, în total, un număr de 1.870 de cursuri (cei mai mulți dintre studenți și-au îndreptat atenția spre cursurile de Microsoft Azure Fundamentals).

Acest program a reprezentat un start în carieră pentru mulți tineri care au ales să îl urmeze, cu scopul de a-și dezvolta competențele digitale. Spre exemplu, Diana Cârjan (studentă în ultimul an la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu) s-a înscris anul trecut în programul Cloud Employability Accelerator și, după ce a urmat mai multe cursuri care vizau domenii diferite de aplicabilitate a inovațiilor tehnologice în industrie și în mediul de business (automatizarea proceselor de business sau analiza de date fiind doar câteva dintre ele) și a obținut o certificare Microsoft Fundamentals a devenit Junior Software Engineer, în cadrul companiei Bertrandt. Diana Cârjan este unul dintre numeroșii studenți români care au înțeles că trăim în era tehnologiei și că doar printr-un proces continuu de perfecționare profesională și de dezvoltare a competențelor digitală putem face diferența și ne putem atinge obiectivele.

În sinergie cu Programul Cloud Employability Accelerator, a demarat în luna martie a anului curent Academia Digitală EOS – un proiect care își propune să adreseze transformările structurale de pe piața locală a forței de muncă, în contextul în care durata de valabilitate a unei competențe digitale este, în medie, de aproximativ 5 ani, iar companiile care au integrat tehnologiile cloud în activitatea lor au determinat o creștere de 35% a cererii pentru angajați bine pregătiți din punct de vedere digital. Academia Digitală EOS este o platformă pentru învățare, certificare și angajare, obiectivul fiind acela de a facilita (în 2021) accesul a 3.000 de cetățeni români ce-și doresc o „reconversie profesională digitală” la resurse extrem de utile create de Microsoft și LinkedIn, cu scopul de a-și dezvolta competențele digitale. Până în prezent, numărul total al persoanelor înregistrate a ajuns la 2.097.

Gabriela Ford, Director Fundația EOS: „Interesul angajatorilor pentru forța de muncă bine-pregătită, care să aibă competențe digitale solide a crescut de-a lungul timpului, acestea fiind tot mai necesare în contextul în care, în ultimul an, cu toții ne-am desfășurat activitatea online, fie că suntem elevi, studenți, profesori sau profesioniști în alte domenii. Ne bucurăm să vedem că programele și proiectele noastre sunt tot mai apreciate, atât de angajatorii din România, cât și de mediul de învățământ. Vedem un interes tot mai mare din partea acestora, în sensul de a-și dezvolta și/sau consolida competențele și abilitățile digitale, iar acest lucru nu poate decât să ne onoreze și să ne determine să contribuim în continuare la dezvoltarea învățământului din România. Din punctul nostru de vedere, un sistem educațional performant este absolut necesar pentru dezvoltarea sustenabilă a oricărei economii și tocmai de aceea ne propunem ca impactul nostru să fie cât mai vizibil”.

Din fericire însă, odată depășite barierele de acces la educație și tehnologie, elevii români (poate la fel precum colegii lor de generație digitală de oriunde de pe glob) dau dovadă de adaptare extrem de rapidă la noile modele și tehnologii.

Elevii români care au participat la cea de-a treia ediție a Campionatului Național “Minecraft Education” au trebuit să gândească și să prezinte proiecte privind crearea unor habitate umane pe planeta Marte – în total, elevii au petrecut mii de ore învățând, documentându-se și gândind proiecte în acest sens. Din cele peste 400 de echipe care s-au înscris în competiție, 119 proiecte au fost selectate pentru a concura în etapa finală, fiind premiate câte 3 proiecte de la gimnaziu, respectiv liceu.

În ultimii 6 ani, elevii români au participat anual la Campionatul Mondial Microsoft Office Specialist – un eveniment global, organizat de Microsoft, care aduce laolaltă tineri din peste 100 de țări pentru a-și demonstra abilitățile de lucru în Word, Excel și PowerPoint. La ediția din 2019, elevii români au obținut rezultate remarcabile, câștigând două medalii de aur – pentru Word și Excel – și una de bronz – pentru Power Point.  Anul trecut, din cauza pandemiei, campionatul s-a desfășurat pe Teams, urmând ca etapa finală să aibă loc în luna octombrie, în mediul online.

Parteneriatul cu fundația EOS este în linie cu inițiativele Microsoft care vizează domeniul educației, compania dorindu-și să susțină, în continuare, eforturile tinerilor de a începe o carieră într-unul dintre domeniile din sfera tehnologică și sprijinind oamenii în a dezvolta competențe digitale care să le fie de folos în procesul de recalificare. Mai mult, în ultimul an, compania Microsoft a sprijinit peste 30 de milioane de persoane, din 249 de țări, în a-și perfecționa abilitățile tehnologice, depășind obiectivul inițial al programului global de training, inițiat în urmă cu aproximativ un an.