Cloud Computing / Edge — July 7, 2021 at 12:10 pm

O călătorie în plină desfăşurare

by

Businesswoman and man talking at assembly robot in a factoryRealitatea datelor de piaţă arată că pandemia sanitară a accelerat masiv trecerea mediilor IT din firme spre cloud. Însă această trecere nu a fost şi nu este facilă. Motivul, conform firmei de analiză McKinsey, constă în faptul că multe firme, în special cele industriale, se confruntă cu provocări din partea sistemelor complexe deja implementate on-premises.

O astfel de complexitate limitează transparenţa proceselor şi le încetineşte pentru funcţii esenţiale din cadrul firmei, cum ar fi strategia, finanţele sau stabilirea preţurilor. Multe migraţii spre cloud au eşuat deoarece nu au simplificat mai întâi peisajul IT şi nu au stabilit clar regulile de guvernanţă asupra datelor.

Un recent studiu publicat de McKinsey arată că, pe lângă provocările mai sus menţionate, multe firme s-au confruntat cu apariţia de costuri suplimentare rezultate din factori esenţiali precum neînţelegerea deplină a platformelor, instrumentelor şi serviciilor cloud, neconfigurarea corespunzătoare a aplicaţiilor specifice mediului cloud sau aplicarea unor reguli de contabilitate financiară nepotrivite mediului cloud. Iar exemplele pot continua.

SVGZ-MakingCloudPay-Ex1-vFPe cale de consecinţă, în 2019 aproape un sfert din firmele industriale au înregistrat dificultăţi în motivarea clară a trecerii spre modele cloud. Multe firme au stopat programe cloud ale căror beneficii nu erau socotite a depăşi cheltuielile cu furnizorii de cloud. La asta s-a adăugat faptul că mulţi directori IT au declarat că trecerea spre cloud implică eforturi mari din partea firmelor lor ca urmare a lipsei de talente umane necesare.

Un mediu cloud profitabil necesită o gândire care trece dincolo de înlocuirea infrastructurii. El necesită inginerie software, îmbunătăţiri ale proceselor operaţionale şi inovaţie. Acestea sunt, conform McKinsey, elementele esenţiale ale unei transformări profitabile pe termen scurt. Mediul cloud poate îmbunătăţi fundamental procese din sfera cercetare-dezvoltare, producţie, marketing, vânzări şi suport. Iar procentele de îmbunătăţire în astfel de segmente pot ajunge, conform firmei de analiză, chiar şi la 60%.

Mai mult, mediul cloud poate permite creşteri semnificative ale afacerii, deoarece furnizează acces la inovaţii precum inteligenţa artificială şi machine learning. Similar, el facilitează experimente legate de noi produse şi caracteristici, întrucât costurile de creare a unor astfel de experimente sunt foarte mici. Nu în ultimul rând, mediul cloud leagă firma de noi produse şi servicii oferite de ecosistemul partenerilor, fapt care scade dramatic nivelul barierelor din calea colaborării.

Ce se poate face, în atari condiţii, pentru eficientizarea trecerii la medii cloud? McKinsey a elaborat un set de patru recomandări pentru firmele care vor să adopte această cale de modenizare.

Prima recomandare este legată de abordarea strategică şi secvenţială a aplicaţiilor care vor migra către cloud, luând în considerare şi buna gestionare a consumului de cloud. Aici ajută şi faptul că operaţiunile în cloud pot fi adoptate în medii multiple, nu doar în cloud-ul public.

A doua recomandare este legată de schimbarea timpurie a modelului operaţional IT, astfel încât modificările să apară treptat, pentru a fi internalizate cât mai bine, în special în zonele DevSecOps şi managementul infrastructurii.

A treia recomandare este legată de asigurarea continuă a echilibrului dintre migrarea infrastructurii şi reproiectarea permanentă a operaţiunilor desfăşurate în cloud, căci cele din urmă pot începe relativ rapid să finanţeze singure transformarea. O asemenea reproiectare poate include instrumente din zona Industry 4.0, noi instrumente analytics sau noi modele de afaceri.

În fine, a patra recomandare este legată de utilizarea la maxim a flexibilităţii mediilor cloud pentru a antrena inovaţii permanente sub forma introducerii mai rapide de produse noi, a încheierii de mai multe parteneriate şi a extinderii ecosistemului în care firma activează.