Inovatii, Transport/Travel — June 15, 2023 at 5:56 pm

Inovarea unei anvelope necesită nenumărate ore și sute de prototipuri

by

Partea exterioară a unei anvelope de mașină pare simplă, dar aparențele pot fi înșelătoare. Forma rotundă, de culoare neagră, conține o tehnologie fină și mai multe componente măsurate cu o precizie de câteva grame. Producătorul de anvelope Nokian Tyres este implicat în mod constant în cercetare și dezvoltare pentru o mobilitate mai sigură și mai sustenabilă. Dezvoltarea produselor implică sute de profesioniști din întreaga lume. Dar anvelopele ar putea fi de altă culoare decât negru?

NT_Tire+in+numbers_08_2023Fiecare dintre noi poate recunoaște o anvelopă de mașină atunci când vede una. Şi totuşi, acest obiect cotidian nu este atât de simplu pe cât se pare. O singură anvelopă este formată din peste 100 materii prime și componente, iar la proiectarea acesteia participă un grup mare de experți. De asemenea, sunt implicați ani de testare; înainte ca o anvelopă să fie lansată pe piață, aceasta va fi rulat milioane de kilometri atât în traficul de zi cu zi, cât și pe piste de testare închise. Fiecare materie primă, componentă și kilometru face parte dintr-un întreg atent analizat care constituie o anvelopă de ultimă generație.

„Atunci când se dezvoltă o nouă anvelopă, diverși profesioniști lucrează atât împreună, cât și singuri, în laborator, cât și pe pistele de testare”, spune Managerul Serviciului Tehnic pentru Clienți Matti Morri de la Nokian Tyres.

O anvelopă standard de autoturism cântărește aproximativ 10 kilograme, iar compusul de cauciuc reprezintă aproximativ 80% din greutatea sa. Diferitele componente ale compusului de cauciuc sunt o combinație atent gândită care constă din cauciuc natural și sintetic, precum și materiale de umplutură, cum ar fi negru de fum și siliciu, ulei, substanțe chimice de vulcanizare sau auxiliare și substanțe de protecție. Materialele de umplutură reprezintă aproximativ o treime din compusul de cauciuc: negrul de fum conferă anvelopei rezistență, precum și culoarea neagră cunoscută, în timp ce uleiul acționează ca un agent de înmuiere. Restul de 20% din greutatea anvelopei este format din diverse ranforsări, cum ar fi oțelul și cordul textil, care acționează ca materiale ale corpului.

Fiecare gram contează

Anvelopele noi sunt lansate în fiecare an, dar inovațiile și îmbunătățirile aduse acestora pot fi rareori observate cu ochiul liber. Pe lângă noile inovații radicale, se caută caracteristici mai bune prin utilizarea unor materii prime complet noi și reglarea fină a proporțiilor diferitelor componente. Chiar și o mică schimbare poate îmbunătăți caracteristicile dorite ale anvelopei, cum ar fi rezistența la rulare, aderența pe teren umed și rezistența la uzură.

NT_Tire+in+numbers_11_2023„Pe lângă designul reînnoit al benzii de rulare, pot exista mai mult de o sută de schimbări în structura, componentele sau materiile prime ale unei anvelope noi în comparație cu modelul anterior. Înainte ca o anvelopă să fie pusă în vânzare, vor fi fost construite sute de prototipuri diferite pentru a determina cea mai bună combinație posibilă”, dezvăluie Matti Morri.

Materialele pe bază de biotehnologie sunt în trend

Nokian Tyres caută în mod constant noi inovații în materie de materiale, dar anumite elemente de bază fac parte din anvelope de zeci de ani. Printre acestea se numără, de exemplu, cauciucul natural și negrul de fum, iar o singură anvelopă poate conține mai multe tipuri diferite.

„Am cercetat nenumărate opțiuni diferite, dar până acum, compușii de cauciuc oferă cele mai bune caracteristici de siguranță pentru o anvelopă. Culoarea neagră a anvelopei este şi ea aici pentru a rămâne. Pe lângă performanțele sale excelente, o culoare de bază neagră nu evidențiază murdăria, iar culoarea păstrează aspectul echilibrat și frumos al anvelopei pe toată durata ei de viață. Au fost testate anvelope de alte culori, dar la nivel experimental din cauza procesului de fabricație complicat și a costurilor ridicate, de exemplu. Bineînțeles, sunt posibile anvelope individuale cu culori și modele de pereți laterali personalizate”, explică Matti Morri.

Cu toate acestea, fibra discontinuă de aramidă utilizată de Nokian Tyres este un material mult mai rar. Ea consolidează durabilitatea mecanică a benzii de rulare și peretelui lateral al anvelopei în cazul anvelopelor pentru SUV-uri și camionete, de exemplu.

„Spune multe despre durabilitatea materialului, faptul că acesta este mai des folosit în industria aviației, de exemplu, decât în cea a anvelopelor”, clarifică Matti Morri.

„În viitor, progresele majore vor fi legate de componentele pe bază de biotehnologie și de tehnologia senzorilor și procesarea datelor aferente anvelopelor. Obiectivul nostru este ca, până în anul 2030, 50% din materiile prime utilizate în produsele noastre să fie reciclate sau regenerabile. De exemplu, o treime din materialele utilizate în compusul Green Trace din anvelopele de iarnă Hakkapeliitta R5 provine deja din astfel de surse. Compusul folosește, printre altele, ulei de canola și rășină de pin”, spune Morri.

Anvelopele sunt fabricate sub un singur acoperiș

Chiar dacă există mai multe componente și proporțiile lor sunt exacte la gram, nu există diferențe de calitate între anvelope. Componentele sunt aduse în mod controlat și testat la mașina de asamblare, unde automatizarea se ocupă de restul. Întregul proces, de la fabricarea și măsurarea componentelor până la asamblarea și vulcanizarea anvelopei, are loc sub un singur acoperiș – doar crampoanele sau spuma de izolare fonică utilizată pentru a îmbunătăți confortul în anvelopele EV sunt adăugate în altă parte.

„În industria auto, diferitele componente provin de obicei de la diferiți subcontractanţi și sunt asamblate într-o fabrică de automobile. Noi facem totul sub același acoperiș, ceea ce asigură o calitate excelentă”, rezumă Matti Morri.

Anvelopele în cifre
• O anvelopă conține aproape 30 componente diferite
• Peste 100 experți din industria anvelopelor participă la proiectarea anvelopei
• Dezvoltarea unei anvelope complet noi pentru autoturisme durează între 2 și 4 ani.
• De exemplu, cea mai recentă anvelopă cu crampoane Hakkapeliitta 10 vândută în țările nordice este rezultatul a cinci ani de muncă, 500 teste pe vehicule, 13.000 anvelope de testare și milioane de kilometri parcurși.
• Obiectivul nostru este ca, până în anul 2030, 50% din materiile prime utilizate în produsele noastre să fie reciclate sau regenerabile.